همشهری آنلاین - سپیده بهکام: همه چیز در لحظات پایانی معاملات بورس تهران در روز شنبه ۲۹ تیرماه وارونه شد.

شاخص بورس (شاخص قیمت و بازده نقدی) که تا ساعت ۱۱:۰۷ باکاهش ۱۳.۵واحدی مواجه شده بود تحت تاثیر معاملات فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری غدیر و مجتمع فولاد خوزستان در نهایت با ۴۱ واحد رشد به ۴۸ هزار و ۷۴۱ واحد رسید.

شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) اما در این روز بر روند نزولی باقی ماند و با ۱۱.۷ واحد افت به ۱۲ هزار و ۹۰۶ واحد بازگشت.

همچنین شاخص بازار اول (شاخص عملکرد تالار اصلی) در نتیجه معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران ۱۵.۷ واحد منفی شد و به ۱۱ هزار و ۴۵۷ واحد نزدیک شد و در مقابل شاخص بازار دوم (شاخص عملکرد تالار فرعی) ۱۱.۳ واحد رشد را تجربه کرد تا به ۱۳ هزار و ۲۴۹ واحد برسد.

طی دادوستدهای این روز یک هزار و ۳۷۵ دستور خرید برای ۱۳.۴۲ میلیون سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۷۱.۵ میلیارد ریال صادر شد.

حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری غدیر هم در این روز به ۲۲.۵ سهم به ارزش ۶۷ میلیارد ریال بالغ شد.

همچنین فعالان بازار سهام امروز برای خرید ۲.۲۴ میلیون سهم فولاد خوزستان به ارزش ۲۹.۶۶ میلیارد ریال اقدام کردند؛ تعداد تقاضا برای این میزان سهم در حدود ۲۴۴ دستور خرید اعلام شد.

از سوی دیگر ۲۰۴ سهامدار چادرملو از مالکیت ۹۶۱ هزار و ۶۱۵ سهم این شرکت منصرف شدند و این تعداد سهام را که در مجموع ۱۴.۴۶ میلیارد ریال ارزش داشت به فروش گذاشتند. ضمن معاملات امروز صف فروش سهام فولاد مبارکه اصفهان نیز جمع شد.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد مجمتع فولاد خوزستان امروز توانست سقف ۳ درصدی رشد قیمت را پر کند و فند نیشابور نیز شرکتی بود که  افت قیمت ۳ درصدی داشت.

امروز در مجموع بیش از ۶۴ میلیون سهم به ارزش ۲۹۱.۹۳ میلیارد ریال بین فعلان بازار سهام دست به دست شد.