تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳

همشهری آنلاین: باراک اوباما کاندیدای حزب دمکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، روز شنبه 29 تیر به طور سرزده وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود باراک اوباما که در قالب یک تیم از اعضای کنگره آمریکا به کابل سفر کرده است، با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان دیدار کند.

اوباما پس از افغانستان به عراق، اردن، سرزمین‌های اشغالی، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز سفر خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود اوباما در این سفر، سخنان و مذاکرات خود را بر محور مسائل امنیتی متمرکز کند.

بر اساس نظر سنجی‌ها، آمریکایی‌ها، جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2008 را  نسبت به باراک اوباما فرد مناسب تری  برای تصدی مقام فرماندهی نیرو‌های مسلح آمریکا می‌دانند.

از این روباراک اوباما نیز برای اینکه نقاط ضعف خود را در مسائل امنیتی پوشش دهد، هفته گذشته و پیش از سفر به افغانستان گفته بود: ارتش آمریکا باید به جای عراق خود را بر افغانستان متمرکز کند.

اوباما در پاسخ به این سوءال که در سفر به خاورمیانه حامل چه پیامی برای رهبران عراق و افغانستان خواهد بود گفت: من بیشتر به شنیدن علاقه دارم تا زیاد سخن گفتن. من به عنوان یک سناتور آمریکایی به افغانستان می‌روم. ما اکنون یک رئیس جمهور داریم  که در مقطع کنونی وظیفه رساندن پیام به عهده اوست.

اوباما اما گفت که در جریان سفر به افغانستان و عراق با فرماندهان نیرو‌های آمریکایی مستقر در این کشور به گفت وگو خواهد خواهد نشست و به سخنان آنان نیز گوش فرا خواهد داد.

باراک اوباما در حالی اهمیت عملیات ارتش آمریکا را در افغانستان بیش از عراق دانسته است که طی ماه‌های اخیر میزان درگیری‌ها میان نیرو‌های ائتلاف تحت فرماندهی ناتو و طالبان در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده است.

یک هفته پیش از  سفر اوباما به افغانستان نیز 9 آمریکایی در مسیر حرکت به یکی از پایگاه‌های خود در افغانستان کشته شدند.