به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی در این باره گفت: اجرای خیابان کامل در ۱۰ معبر به عنوان اولویت اجرایی نخست خیابان کامل در شهر تهران مورد تایید شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته است و عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز میشود.
هاشمی با اشاره به اینکه هر ۲۲ معبر مطالعهشده، واجد شرایط بازطراحی برای نزدیک شدن به معیارها و ویژگیهای خیابان کامل هستند و مصوبه لازم را از کمیته شبکه معابر شهر تهران دارند، گفت: با توجه به برخی محدودیتها، شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران در حال حاضر آغاز عملیات اجرایی ۱۰ معبر را به عنوان مرحله نخست اجرا تایید کرده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه احداث خیابان کامل با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حملونقل بین همه اقشار، کاربران و گونههای مختلف حملونقل انجام میشود، گفت: توسعه و احداث خیابان کامل در سطح شبکه معابر شهر تهران با استناد به احکام برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و در گام اول با توجه به نبود دستورالعمل یا آییننامه مرتبط در ایران با این موضوع، سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به تدوین دستورالعمل خیابان کامل شهر تهران اقدام کرد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: پس از تدوین دستورالعمل یادشده، با همکاری مناطق شهرداری تهران و حوزه حملونقل، فهرست بلندی از خیابانهای شهر تهران با پتانسیل بازطراحی در مسیر تبدیل به خیابان کامل تهیه شد. با یک غربالگری اولیه، از این فهرست بلند، ۳۶ معبر در سطح شهر تهران به طول۶۲ کیلومتر به منظور اجرای خیابان کامل برای مطالعه و بررسی بیشتر انتخاب شد.
وی افزود: پس از انجام مطالعات این معابر، ۲۲ معبر به طول ۳۳ کیلومتر دارای شرایط اجرای خیابان کامل بوده که وارد مطالعات تکمیلی شامل طراحی نقشههای فاز دو، نقشهبرداری و متره و برآورد هزینه اجرای طرح شده و تاییدیههای لازم نیز از کمیته شبکه معابر شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران دریافت شد و با طرح جزئیات طراحی این ۲۲ معبر در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، که با حضور شهردار تهران، ریاست پلیس راهور تهران بزرگ، نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و سایر دستگاههای ذیربط تشکیل شد، اجرای خیابان کامل در ۱۰ معبر به عنوان اولویت اجرایی نخست خیابان کامل در شهر تهران مورد تایید قرار گرفت.
هاشمی از خیابان شهرداری در منطقه ۱ حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش، بلوار خوردین در منطقه ۲ حدفاصل میدان صنعت تا بلوار دادمان، خیابان شهید دکتر آیت در منطقه ۴ حدفاصل بزرگراه رسالت تا خیابان فرجام، خیابان ولیعصر(عج) در محدوده مناطق ۶ و ۱۱ حدفاصل خیابانهای فاطمی تا جمهوری اسلامی، خیابان امام خمینی(ره) در منطقه ۱۱ حدفاصل میدان حسنآباد تا میدان حر، خیابان سیمتری نیروی هوایی در منطقه ۱۳ حدفاصل خیابان دماوند تا خیابان پیروزی، بلوار دستواره در منطقه ۱۶ حدفاصل بلوار ابریشم تا بزرگراه آزادگان، بلوار معلم در منطقه ۱۸ حدفاصل بزرگراه آیتالله سعیدی تا میدان معلم، خیابان فداییان اسلام در منطقه ۲۰ حدفاصل میدان شهرری تا خیابان شهید غلامی و بلوار شاهد در منطقه ۲۱ حدفاصل بلوار گلها تا بزرگراه آزادگان به عنوان معابر منتخب برای مرحله اول اجرای خیابان کامل نام برد.
در برنامهریزی شهری و مهندسی ترافیک، خیابان کامل به راههای ارتباطی گفته میشود که به منظور ایجاد دسترسی امن، جذاب و راحت برای تمام کاربران از جمله عابرین پیاده، دوچرخهسواران، خودروها و وسایل حملونقل عمومی با هر سن یا میزان توانایی جسمی برای عبور در طول یا عرض خیابان، طراحی، ساخته و مورد استفاده قرار گرفته باشند.