همشهری آنلاین: کوهنوردان آلمانی که چند روز پیش پ ک ک آنها را در ترکیه ربوده بود، اکنون در دستان نیروهای امنیتی ترکیه هستند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ترکیه امروز (یکشنبه 30 تیر) در آنکارا گفت: «ما کوهنوردان آلمانی را در اختیار خود گرفتیم. علی باباجان، وزیر امور خارجه با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان تماس گرفته تا وی را مطلع کند.» [پ ک ک و قضیه ربودن آلمانی‌‌ها]

جزییات بیشتر در خصوص این آزادسازی در طول امروز منتشر خواهد شد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان در برلین گفت هنوز نمی‌تواند آزادی این اتباع آلمان را تایید کند. ستاد بحران در برلین تلاش دارد وضعیت را مشخص کند.

یکی از بستگان این گروگان‌های سابق گفت: «این خیلی خوشحال کننده است. من اکنون خیلی خوشبختم.»

این سه کوهنورد اهل بایرن چند روز پیش در منطقه مرزی با ایران در کوه آرارات توسط فرماندهی گروه ممنوعه پ ک ک ربوده شدند. این کوهنوردان در ارتفاع 3200 متری که مقامات به آنها اجازه داده بودند، اردو برپا کرده بودند.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری فیرات به نقل از رهبری پ ک ک منتشر کرد، آمده بود این اقدام واکنشی به سیاست‌های خصمانه آلمان علیه این گروه است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بر همکاری نزدیک برای حل این گروگان‌گیری به توافق رسیده بودند.

پ ک ک از سال 1984 برای تشکیل یک کشور مستقل یا دستکم منطقه‌ای خودمختار در جنوب شرق ترکیه می‌جنگد و حملاتی را به مناطق گردشگری در این کشور نیز داشته است