مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید همه فرضیه‌ها درباره منشا کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ همچنان در جستجوی سازمان جهان بهداشت مطرح باقی می‌مانند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک گروه اعزامی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که هفته پیش به چین سفر کردند، اعلام کردند که دیگر پرسش احتمال خروج کروناویروس از یک آزمایشگاه را دنبال نمی‌کنند، چرا که چنین گزینه‌ای بسیار نامحتمل است. آمریکا گفته است که یافته‌ای این گروه را بازبینی خوهند کرد.

تدروس گفت: «پرسش‌هایی درباره اینکه برخی از فرضیه‌ها به کنار گذاشته شده‌اند یا نه، مطرح شده است. من که با برخی از اعضای گروه صحبت کرده‌ام، می‌خواهم تایید کنم که همه فرضیه‌ها مطرح باقی می‌مانند و نیاز به تجزیه و تحلیل و بررسی بیشتر دارند.»

او گفت: «برخی از جنبه‌های کاری که لازم است انجام می‌شود ممکن است خارج از اهداف و چشم‌انداز این گروه اعزامی باشد. ما همیشه گفته‌ایم که این گروه همه پاسخ‌ها را پیدا نمی‌کند، اما اطلاعات مهمی را به دست ما داده است که ما را به درک منشا ویروس کووید-۱۹ نزدیکتر می‌کند.»

کارشناسان این گروه اعزامی گفته‌اند که فرضیه اصلی منشا گرفتن ویروس از خفاش است، گرچه سناریوهای متعدد احتمالی در چگونگی رسیدن ویروس به انسان‌ها وجود دارد، از جمله اینکه ویروس ابتدا یک گونه دیگر جانوری را آلوده کرده باشد و از طریق آن به انسان رسیده باشد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعتفاد داشتند که این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان در چین به بیرون راه یافته است. چین این فرضیه را قویا رد کرده است و می‌گوید «انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان» اصولا تحقیقی درباره کروناویروس‌ها انجام نمی‌داد.

پاسخ سازمان جهانی بهداشت به ابهامات درباره منشا کروناویروس | محتمل‌ترین سناریو؛ انتقال از خفاش