مقام‌های رژیم صهیونیستی جلوی ورود نخستین بسته ۲۰۰۰ تایی واکسن کرونا را به نوار غزه گرفتند؛ واکسن‌هایی که قرار است به مدافعان سلامت در داخل مرزهای فلسطین تزریق شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مقام‌های دولت خودگردان فلسطین از برنامه خود برای وارد کردن واکسن روسی اسپوتنیک‌وی خبر داده و گفته بودند این ۲۰۰۰ واکسن را برای پزشکان و پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان نوار غزه در نظر گرفته‌اند اما در یکی از ایستگاه‌های بازرسی مرز غزه و اسرائیل، ماموران رژیم صهیونیستی مانع ورود واکسن‌ها به سرزمین فلسطین شده‌اند.

می الکیله، وزیر بهداشت فلسطین با انتشار یک بیانیه به اقدام صهیونیست‌ها در جلوگیری از ورود واکسن کرونا به نوار غزه اعتراض کرد و گفت: «این ۲۰۰۰ دوز واکسن روسی کرونا قرار بود به کسانی تزریق شود؛‌ پزشکان و پرستارانی که در بخش‌های ویژه مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ فعالیت می‌کنند. افراد حاضر در بخش‌های اورژانس هم در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند.»

یک مقام امنیتی اسرائیل اعلام کرد مقام‌های دولت خودگران پیش‌تر درخواست خود را برای ورود واکسن‌های روسی به کرانه غربی به بخش مرتبط در دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارسال کرده بودند اما این دفتر به درخواست آنها پاسخ نداده است. نمایندگان دولت فلسطین روز دوشنبه برای تبادل بسته واکسن‌های کرونا در مرز غزه در جنوب رام‌الله حضور یافتند اما نیروهای اسرائیلی به آنها اجازه گرفتن واکسن‌ها را ندادند.

برخی از نمایندگان رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند دولت بنیامین نتانیاهو باید در ازای دادن اجازه ارسال واکسن کرونا به نوار غزه از مقام‌های فلسطینی امتیاز بگیرد و آزاد کردن دو اسیر اسرائیلی یا دست‌کم گرفتن اطلاعات آنها از حماس می‌تواند بخشی از این معامله باشد. احمد الطیبی، نماینده اقلیت اعراب در پارلمان رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «حتی حرف زدن در این باره مرگبار است. بچه‌های شما شرمنده خواهند شد.»

صهیونیست‌ها در حالی مانع رسیدن واکسن اسپوتنیک‌وی به هزاران پزشک و پرستار و بیمار فلسطینی می‌شوند که سرزمین‌های اشغالی بالاترین آمار واکسیناسیون کرونا را در دنیا دارد. اسرائیلی‌ها پیش‌تر اجازه داده بودند فقط ۵۰۰۰ دوز واکسن مدرنا وارد نوار غزه شود.