وزیر امور خارجه در پاسخ به بیانیه ۳ کشور اروپایی و نگرانی آن‌ها درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به آن‌ها توصیه کرد به میراث ترامپ پایان دهند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزیر خارجه در پاسخ به بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران نوشت: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید:

به‌جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.

ظریف نوشت: ما «اقدام» را با اقدام پاسخ می‌دهیم.

سه کشور اروپایی و آمریکا در بیانیه مشترکی درباره ایران اعلام کردند: از ایران می‌خواهیم هیچ اقدام جدیدی را برای خروج از پروتکل الحاقی انجام ندهد. تروئیکای اروپایی، آمریکا و ایران بر منافع مشترک تمرکز کنند. باید اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

در این بیانیه آمده است: قدرت‌های اروپایی و آمریکا به ایران درباره محدودیت بازرسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های ایران هشدار دادند. ایران تمامی زندانیان آمریکایی و اروپایی را آزاد کند و اجازه ملحق شدن به خانواده‌هایشان را بدهد. ایران باید به برجام پایبندی کامل داشته باشد.