ژاپن تایید کرده است که سویه جدید جهش‌یافته‌ای از کووید-۱۹ را یافته و یک خوشه عفونت ناشی از این سویه جدید در یک مرکز نگهداری مهاجران در توکیو ظهور کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کشف این سویه جدید چالشی جدید را در برابر ژاپن قرار داده است که تلاش می‌کند از پس موج سوم پاندمی در این کشور برآید.

این سویه جدید کروناویروس در ۹۱ مورد بیماری در منطقه کانتو در شرق ژاپن و در دو مورد بیماری در فرودگاه‌ها یافت شده است. دولت ژاپن میزان نظارت بر سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را افزایش داده است، چرا که ممکن است این سویه‌ها مقاوم‌تر به واکسن‌ها باشند و این در حالی است که ژاپن توزیع عمومی واکسن کرونا را در این کشور آغاز کرده است.

کاتسونوبو کاتو، منشی ارشد کابینه ژآپن گفت:«این سویه جدید ممکن است واگیرتر از سویه‌های معمول باشد و اگر با انتشار محلی در کشور ادامه دهد و به افزایش سریع در موارد کرونا بینجامد.»

موسسه ملی بیماری‌های عفونی ژاپن می‌گوید ظاهرا سویه جدید ویروس یافت‌شده در این کشور از خارج منشا گرفته است، اما با سایر سایر سویه‌هایی که به طور تک‌گیر در ژاپن یافت شده‌اند، متفاوت است. درصورتی که این سویه جهش E484K مربوط به پروتئین گل‌میخی ویروس را داشته باشد که در سویه‌های دیگر ماننند سویه آفریقای جنوبی یافته شده است، ممکن است اثربخشی واکسن‌ها را تضعیف کند.

ژاپن تا به حال ۱۵۱ مورد ابتلا با سویه‌های جهش‌یافته بریتانیایی، آفریقای جنوبی و برزیل گزارش کرده است. این کشور تا به حال بیش از ۴۰۰۰۰۰ مورد ابتلا کووید-۱۹ و ۷۱۹۴ مرگ ناشی از آن داشته است.

در این شرایط است که ۵ نفر از کارکنان و ۳۹ نفر از بازداشتی‌های خارجی در یک مرکز نگهداری مهاجران در توکیو آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده‌اند.  سخنگوی دفتر منطقه‌ای مهاجرت توکیو گفت همه ۱۳۰ نفر بازداشتی در این مرکز آزمایش شده‌اند. هیچکدام از این موارد وخیم نیستند و همه بازداشتی‌های دچار عفونت در قرنطینه دور از دیگران نگهداری می‌شوند.

این سخنگو درباره تابعیت افراد دچار عفونت در میان این بازداشتی‌ها جزئیاتی ارائه نکرد.

نظام بازداشت ژاپن برای تخطی‌کنندگان از قوانین مهاجرت و پناه‌جویان به خاطر ضعف در اجرای معیارهای پزشکی، پایش بازداشتیان و پاسخ به موارد اضطراری به طور گسترده‌ای مورد انتقاد بوده است.

آشنایی با واریانت‌ها یا سویه‌های جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)