همشهری آنلاین: منوچهر متکی با معرفی حسن قشقاوی به عنوان سخنگوی جدید وزارت خارجه گفت که وی از چهره‌های رسانه‌‌ای بوده است.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه (31 تیر) در مراسم تودیع سید محمدعلی حسینی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و معارفه حسن قشقاوی، سخنگوی جدید گفت: در کنار سال‌ها خدمت‌گزاری در دستگاه دیپلماسی و حوزه‌های مختلف روزی که در مجلس هفتم مقدر شد بنده در سمت وزیر خارجه خدمت همکارانم باشم، بعد از عنایت خدا به یک نکته اعتقاد کامل داشتم و آن این که دستگاه دیپلماسی کشور از ظرفیت های لازم برای تداوم خدمتگزاری در اجرای خدمت‌گزاری و اجرای دیپلماسی در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

وی گفت: این ظرفیت حاصل سال‌های طولانی تجربه اندوزی توسط کارشناسانی است که از ابتدای پیروزی انقلاب آرام آرام در این تشکیلات جای گرفتند و امروز مثل درختی تنومند و استوار، سرافرازانه به پاسداری از ارزش‌های انقلاب در دنیا مشغولند.

وی ادامه داد: باور به این ظرفیت این امکان را فراهم می‌کند که ما در ساختار مدیریتی وزارت خارجه و انتصاب‌ها و پیگیری کار از این دریای مواج هر وقت که ضرورت باشد از سلف‌های ارزشمند برای خدمتگزاری استفاده کنیم.

متکی ادامه داد: در دولت خدمتگزار در کنار مجموعه تلاش‌های ارزشمند و رویکرد جدیدی که در دولت نهم شکل گرفته به صحنه آمده و به عنوان بخش مربوط به سیاست خارجی امروز نسبت به روز اول مدیریتم کار را قوی‌تر دنبال می‌کنیم و به ظرفیت وزارت خارجه بیشتر از گذشته اعتقاد دارم.

وی گفت: معتقدم کار کارشناسی در وزارت امور خارجه می‌تواند رویکردهایی را که در مقاطع مختلف با توجه به طبیعت روابط خارجی در هر دوره‌ای و در سایه هر تحولی می‌طلبد روزآمد شود مدیریت کنیم. به همین دلیل شما وزارت خارجه را در سه سال گذشته شاداب تر از روز قبل و در هر مرحله پرتحرک تر از مرحله قبل می‌بینید.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که البته این تعریف از خود نیست و می‌تواند در بوته نقد قرار گیرد گفت: صفحات گشوده رسانه‌های ما در مقاطع و موضوعات مختلف توجه خاصی را به مباحث سیاست خارجی داشته‌اند و ما همه نوازشهای شما به مهر و نقد را خوش آمد گفته‌ایم و در پی درج هر خبر صحیح یا ناصحیح سعی کردیم نکته‌ای را بیاموزیم و تدبیری را در جهت کارآیی بیشتر به کار گیریم.

وی گفت: از همه رسانه‌های کشور به خصوص آنها که با روی گشاده از وزارت خارجه استقبال می‌کردند تشکر داریم و از حمای  ها و نقدهای منصفانه شما سپاسگزاریم.

متکی در ادامه با تقدیر و تشکر از سید محمدعلی حسینی که با 20 سال سابقه حضور در وزارت خارجه با صداقت و صمیمیت این دوران را سپری کرده است گفت: ایشان به مدت دو سال در سنگر جدید سخنگوی وزارت خارجه و دستیاری وزیر به خدمتگزاری مشغول بودند البته قضاوت پیرامون عملکرد وی را به رسانه‌ها می‌سپارم در عین حال که تصور من در خصوص مدت فعالیت ایشان در حوزه سخنگویی این است که ایشان توانسته‌اند از تعامل بین وزارت خارجه و خانواده رسانه تصویری مبتنی بر صمیمیت  صداقت، صراحت و درک متقابل و همکاری را ایجاد کند. حضور ایشان در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف نشانگر این بود که در اتصال هر چه صمیمی تر دستگاه دیپلماسی با جامعه رسانه‌ای برآیند مشخصی را دنبال می کردند و آن را در راستای ارتقای منافع ملی کشور می‌دانستند.

متکی گفت: مباحث سیاست خارجی موضوعی غیر قابل محصور شدن در نگرش‌های سیاسی و حزبی است؛ در عین حال که معتقدم این نگرش‌ها در جای خود محترم است اما وزارت خارجه به مباحث کلی امنیت و منافع ملی کشور اهمیت می‌دهد و این مساله ریسمان قوی است که همه می‌توانند به آن چنگ بزنند. بدیهی است اعتقادات مشترکمان مبنای قوی بر همبستگی آحاد کشور، دست اندرکاران و اثرگذاران در مسائل کشور است.

وی گفت: با توجه به سابقه طولانی آقای حسینی در وزارت خارجه و اشراف ایشان در حوزه های خاورمیانه، کشورهای عربی و آسیای مرکزی و نیز سابقه خدمتشان در حوزه سخنگویی از ایشان خواستیم در سنگر جدید معاونت حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خانه حاضر شوند.

وزیر امور خارجه در ادامه با معرفی حسن قشقاوی به عنوان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه گفت: البته ایشان چهره آشناتر از آقای حسینی در بدو شروع کار هستند؛ ایشان از ماموریت سفارت ایران در سوئد برگشته‌اند و پیش از این در جایگاه‌هایی مهم از جمله سفارت ایران در قزاقستان و دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی (دوره های چهارم و ششم) را در کارنامه خود دارند.

وی با اشاره به این گفته مقام معظم رهبری مبنی بر این که "دیپلماسی را شکار فرصت‌ها می‌دانند " گفت: آقای قشقاوی سعی کرده‌اند در دوره‌های مسئولیتشان از فرصت‌ها استفاده کنند. ایشان در مجلس ششم در میزگردهای تلویزیونی و گفت و گوهای مختلف خبری حاضر می‌شدند و از چهره‌های رسانه‌‌ای بوده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: دیپلمات بودن نشانه‌ای از زندگی در یک دیسپلین و چارچوب حساس و خاص است. یک دیپلمات سخن گفتن و نگفتنش حضور داشتن و یا نداشتنش مورد برداشت و تفسیر قرار می گیرد و نوعی نظارت مستمر اعم از رسانه‌ای و مردمی به کار دیپلمات وجود دارد از این روست که گاهی باید ببخشید که دیپلمات‌ها نمی توانند حرفی بزنند و گاهی در جایی که نباید، حرف می‌زنند.

وی گفت: سخنگویی وزارت امور خارجه سنگر جدیدی برای آقای قشقاوی خواهد بود.

 حسن قشقاوی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان در مراسم معارفه خود توسط وزیر امور خارجه با سپاس از منوچهر متکی به خاطر حسن نظر و اعتماد گفت: پاسداشت و استمرار خدمات شایسته همراه با نوآوری و شکوفایی با همکاری اصحاب رسانه به عنوان مسوولیت خطیر، حساس و ظریف باید همراه باشد.

وی افزود: امروزه چون افکار عمومی به عنوان ابرقدرت جدید تعریف شده‌اند، به تبع آن موضوع رسانه برای توجیه افکار عمومی چه در داخل و چه در خارج باید به صورت حساسی مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، امروزه در همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان حساب ویژه‌ای برای این بخش باز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تبیین منطقی از مواضع ایران را از جمله وظایفی عنوان کرد که در حوزه رسانه‌های داخلی و احزاب رسانه‌های داخلی میسر می‌شود و خاطرنشان کرد: در عرصه خارجی می‌توان با همکاری با رسانه‌های خارجی توفیق حاصل کرد.

قشقاوی با تقدیر از سید محمدعلی حسینی در زمان سخنگویی اش خاطرنشان کرد: با مساعدت های حوزه سخنگویی، سفرا و دیپلمات‌های ما در خارج از کشور حضور به مراتب گسترده‌تری در رسانه‌های خارجی داشته‌اند که در این زمینه همکاری و مدیریت ارزشمند جناب آقای حسینی قابل تقدیر است.

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان  نیز در مراسم تودیع خود با تقدیر از مجموعه همکاری با رسانه‌های مختلف در طول قریب به دو سال گذشته گفت: موضوعات ومحورهای سیاست خارجی و بین‌الملل در این مدت مورد توجه قرار گرفت و نقدها و تذکرات به موقع مطرح شده همگی باعث پر محتوا شدن مواضع وزارت خارجه می شد و قوه محرکی برای دوستان فعال در اطلاعات و مطبوعات بود.

وی هم چنین از همکاری افراد فعال در حوزه سخنگویی و اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه گفت: حوزه سخنگویی و شخص سخنگو اگر بخواهد به موقع موضع روشن و صریحی داشته باشد، این مساله تنها با همکاری کارشناسان و گزارش به موقع وقایع میسر می شود.

حسینی در خاتمه گفت: برای آقای قشقاوی آرزوی توفیق دارم و اطمینان دارم که ایشان موفق خواهند بود. در سمت جدید نیز امیدوارم بتوانم از همکاری همه دوستان و کارشناسان بهره‌مند شوم