به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: لازم است برای روستای ده خانواری که یک جاده هم دارد، جاده دومی بزنیم و بیش از ۴ هزار درخت کهنسال را قطع کنیم؟ تبعات زیست محیطی احداث این جاده که هیچ الزامی هم ندارد در این شرایط اقلیمی جبران ناپذیر است.
مرتضی برزو زاده با اشاره به هزینه سرسام آور عبور این جاده به دلیل شیب زیاد این منطقه زاگرسی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی افزود: ترانشههایی که باید برای این جاده بزنند، درختهای زیادی را در پایین دست نابود میکند. در این منطقه رودخانه دائمی گوکان جریان دارد، با عملیات عبور این جاده رودخانه و حیات وحش آن نابود میشود. آنچه قرار است با احداث جاده دوم وِزوِه رخ بدهد تبعات زیست محیطی فراوانی دارد که برای این منطقه هیچ توجیهی ندارد و معلوم نیست که با چه هدفی در حال پیگیری است. شاید احداث این جاده برای مقامات با محرومیت زدایی توجیه شده است.
وی ادامه داد: در این منطقه درختان کهنسال بلوط با حداقل عمر ۵۰۰ سال وجود دارد که در صورت نابودی، جایگزین کردن آنها مشکل است. ضریب حفاظتی گونههای گیاهی و جانوری و حتی گونههای در معرض انقراض با احداث جاده پایین میآید و هرچه بیشتر در معرض خطر نابودی خواهند بود.
تیر خلاص بر آخرین ماندههای رویشگاه جنگلی زاگرس
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان هم گفت: جاده ای که قرار است از کوگان به وزوه کشیده شود و از وزوه به کاهگانک برود، جاده میانبری است که راه ۲ روستا را کاهش میدهد ولی در ازای این جاده که از کنار رودخانه گوکان زده میشود، نزدیک به ۲ هزار درخت بلوط و درختچه جنگلی باید قطع شود و حدود ۲ هزار درخت هم در زدن این جاده، زیر ترانشهها مدفون میشود.
عبدالرضا مهاجری افزود: با توجه به اینکه ۴۰ درصد آب شیرین کشور از زاگرس تامین میشود، حیف است که جنگلهایی که عمر بعضی از درختهایش بالای ۲۰۰ سال است به خاطر اینکه یک روستای ۱۰ خانواری راحتتر تردد کنند خراب شود.
مهاجری گفت: ما مخالفت خود را در خصوص احداث این جاده به سازمان راهداری اعلام کردهایم و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم مخالفت کرده است اما با وجود مخالفتها برخی از مقامات کماکان پیگیر احداث این جاده هستند.