به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، سیامین نشست مجازی کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پیمان عباسی مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمانها و مناطق و دیگر مدیران این معاونت و همچنین معاونان فنی و عمرانی ۱۸ کلانشهر برگزار شد.
تفاهمنامه همکاری میان شهرداری و سازمان برنامه و بودجه
در این نشست، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و سید جواد قانعفرد، رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور تفاهمنامه همکاری شهرداری تهران و امور نظام فنی و اجرایی، مشاوران و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور را امضاء کردند.
در راستای اجرای نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور و ارتباط بین سازمانی و بهرهمندی از توان علمی تحقیقاتی و استفاده مطلوب از ظرفیتهای عوامل نظام فوق جهت توسعه همه جانبه در عرصه تهیه و تدوین و ترویح ضوابط و استاد نظام مند کشور در حوزه خدمات عمرانی و زیربنایی شهرداری، این تفاهمنامه بین شهرداری تهران به نمایندگی صفا صبوری دیلمی و سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی سید جواد قانعفر، مبادله و امضاء شد.
هدف از امضای این تفاهمنامه، همکاری بین امور نظام فنی و شهرداری جهت تدوین اسناد و ضوابط، در راستای ایجاد وحدت رویه و همسانسازی امور فنی و اجرایی در مدیریت شهری و تهیه دستورالعمل و بخشنامههای مربوط به ضوابط شهری است.
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این نشست از زحمات قانعفرد برای تصویب نظام یکپارچه فنی اجرایی کشور در کمیسیون دولت قدردانی کرد و گفت: «اتصال نظام فنی اجرایی شهرداری تهران به نظام فنی اجرایی کشور از آرزوهای دیرینه شهرداری تهران و شهرداریها بود. چراکه هر چقدر این هماهنگی بیشتر باشد میتوان امیدوار بود که اقدامات فنی با کیفیتتر و بهینهتری در کشور انجام شود.»
صفا صبوری دیلمی ادامه داد:«با جلساتی که با حضور دوستان برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ارتباط معناداری میان نظام فنی اجرایی شهرداری تهران و کشور برقرار است. امروز پیش از این جلسه خدمت شهردار تهران برای جلسات پایانی سال ۱۳۹۹ بودم که همه اعضای شورای فنی شهرداری تهران هم از این تفاهمنامه استقبال کردند.»
سید جواد قانعفرد، رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور هم در حاشیه امضای تفاهمنامه، گفت: «در هفته جاری، آییننامه نظام یکپارچه فنی و اجرایی کشور در کمیسیون زیربنایی تصویب شد که کمکی به همافزایی و حرکت توأمان سازمانها با یکدیگر است تا دستاوردهای بهتر و روشنتری به دست بیاوریم.»
او افزود: «نظام فنی و اجرایی از سال ۱۳۵۲ آغاز شد اما از سال ۱۳۷۵ بنا بر مسائلی که دولتمردان اندیشیدند به سمت یکپارچگی و کلان بودن حرکت کرد یعنی از نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی به نظام فنی و اجرایی کشور تغییر کند.»
قانعفرد با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال برای عملیاتی شدن این موضوع زمان برده است، اضافه کرد:«نظام یکپارچه فنی و اجرایی یک فضای مشارکت برای ذینفعان مختلف است تا نیازهای مختلف در کشور را رفع کنند.»
رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان صحبتهایش تأکید کرد: «امیدواریم بتوانیم در دو سال آینده به دستاورد روشنی برسیم تا این دانشهای تولید شده بهکار گرفته شوند. از این رو باید همه با هم کمک کنیم تا کلانشهرهای کشور با هزینه کمتر، دستاوردهای بیشتر و کیفیت بالاتر اداره شوند.»
بر طبق این گزارش، محمد حیدری، مدیر تحقیق و توسعه اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمانها و مناطق نیز در سیامین نشست کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت:«معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آمادگی هر گونه کمک نسبت به آموزش نفرات معرفی شده از طرف معاونان کلانشهرهای ایران را برای پیادهسازی شاخص وضعیت روسازی PCI دارد.»
او همچنین با بیان اینکه جایگزینی خودروها با دوچرخه در تهران از دهه ۳۰ مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: «بازنگری در طرح زیرساختهای مسیر پیاده از ضرورتهای پایتخت به حساب میآید.»
حیدری خاطرنشان کرد: «سنجش استانداردهای عملکرد کمک میکند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه بخشهای مختلف معاونتهای فنی و عمرانی مناطق و کارکنان ارزیابی شود. همچنین بر اساس شاخصهای عملکردی، میتوان نقاط ضعف و قدرت زیرمجموعه در مناطق را شناسایی کرده و آنها را تقویت کرد.»
او در پایان سخنانش در این نشست مجازی گفت: «در صورت صلاحدید معاونان کلانشهرها این امکان وجود دارد تا کارگروهی متشکل از مدیران کل اعلامی توسط معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها جهت تدقیق و یا افزایش شاخصها تشکیل و در زمان مشخص شاخصها تعریف و برای مثال در مدت ۶ ماه شاخصهای معرفی شده در کلانشهرها مورد رصد قرار گرفته و در جلسه شورای آتی کلانشهرها رتبهبندی شود.»
تهران ۱۲ هزار کیلومتر پیادهراه دارد
معاون نظارت بر امور اجرایی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمانها و مناطق هم در این نشست با اشاره به طرح موضوع جایگزینی خودروها با دوچرخه در شهر تهران، گفت: «بازنگری در طرح زیرساختهای مسیر پیاده از ضروریات لازم است. ضمن اینکه پیوستگی مسیر، ایمن بودن و رعایت استانداردهای لازم از جمله ویژگیهای بارز یک پیادهراه مطلوب به شمار میآید.»
سید عبدالمهدی حسینی با اشاره به هزینه سرسامآور ساخت مترو و بزرگراه برای شهرداریها افزود:«این در حالی است که ساخت و ایجاد مسیرهای پیادهراه بسیار ارزانتر و به صرفهتر است. از این رو، اقداماتی همچون ایمنسازی و مناسبسازی و توجه به مبلمان شهری، جمعآوری آبهای سطحی، تکمیل مسیر دوچرخه و ایجاد پیوستگی میان مسیر دوچرخه توسط معاونتهای مختلف در حال انجام است.»
معاون نظارت بر امور اجرایی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمانها و مناطق، مجموع مسیر پیادهراههای شهر تهران را ۱۲ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت که بخش اعظمی از آنها نیاز به مرمت و بازسازی دارند.
اجرای ۶۲ پروژه طی ۳ سال
امیر خادمی، مدیرکل برنامهریزی و توسعه شهر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم در ادامه این نشست مجازی درباره پروژههای تمامشده این معاونت در سه سال گذشته گفت: «طی این مدت ۳۰ پروژه شامل ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساختهای شهری، ۱۱ پروژه شامل ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه و ۲۱ پروژه شامل ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازههای هیدرولیکی جهت جمعآوری آبهای سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب اجرا شده که در مجموع تعداد پروژههای تمامشده به ۶۲ پروژه در سه سال گذشته میرسد.»
وی ادامه داد: «ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازههای هیدرولیکی جهت جمعآوری آبهای سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب برابر با ۲۲ کیلومتر، ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساختهای شهری برابر با ۱۸/۵ کیلومتر و ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه برابر با ۱۲۰ هزار مترمربع بوده است.»
او در ادامه، پروژههای در حال اجرای معاونت فنی و عمرانی را ۴۶ مورد عنوان کرد و گفت: «۱۶ پروژه ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساختهای شهری؛ ۲۱ پروژه ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه و ۹ پروژه در حوزه ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازههای هیدرولیکی جهت جمعآوری آبهای سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب در حال انجام است که مجموع اعتبار این پروژهها ۱۴۶۲ میلیارد تومان است.»
به گفته خادمی، بزرگراه شهید نجفی رستگار، بلوار ۴۵ متری استاد معین حدفاصل خیابان نیارکی و سی متری جی، جمعآوری و هدایت آبهای سطحی در بزرگراه فتح با دستگاه TBM، احیای خانه شهر یا بلدیه، بهسازی محیطی میدان امام خمینی (ره) و ورودی خیابان لالهزار، ساخت مرکز فرهنگی-هنری طغرل همجوار با برج طغرل در منطقه ۲۰، خیالستان زندگی، ساخت فاز یک پروژه باغراه فاطمه زهرا (س)، ساخت پل باغ نیایش، ساخت مجتمع خدماتی-فرهنگی شهید بروجردی، احیای کارخانههای تولید آسفالت از جمله پروژههای در حال اجرا و در دستور کار معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به شمار میآیند. ضمن اینکه در حال حاضر ساخت ۴ میدانگاه بلوار شهدای صادقیه، باغ فردوس، میدان جهاد و مترو صادقیه در دستور کار قرار دارد.»