تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت دیم در اراضی شیب‌دار و صنایع‌دستی به عشایر متقاضی در استان خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: هفته گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد به استان ابلاغ شد که در اختیار جامعه عشایر قرار خواهد گرفت. از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در حوزه کشت گیاهان دارویی به عشایر پرداخت شده است و سقف تسهیلات مذکور نیز با توجه به نوع طرح متفاوت خواهد بود.

مهدی عصمتی‌پور افزود: درباره تضامین و وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات افزود: با توجه به این‌که یکی از مشکلات عشایر در زمینه دریافت تسهیلات، نداشتن ضامن است، برای رفع این دغدغه تسهیلات بدون نیاز به ضامن کارمند و به صورت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.  

وی اضافه کرد: این تسهیلات براساس ظرفیت، استعداد و زمینه‌های اشتغال در مناطق عشایری استان خراسان جنوبی توزیع می‌شود و این اقدام براساس کار پژوهشی بوده که توسط دانشگاه بیرجند انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: امسال ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره پایین در اختیار عشایر استان قرار گرفته که چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بخش‌های صنایع‌دستی و تشکل‌ها بوده است. امسال در مجموع برای تامین نهاده، کشت و پرورش گیاهان دارویی پنج میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار تشکل‌های عشایری استان قرار داده شده است.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر خراسان جنوبی با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک، ۳۴ درصد فرآورده‌های دامی استان را تولید می‌کنند.