وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ایجاد چادر و کمپ در مقاصد گردشگری در سفرهای نوروزی و اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع شده است، تاکید کرد: هیچ دستگاهی حق ندارد امکانات خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت راه‌وشهرسازی در جمع خبرنگاران درباره سفرهای نوروز ۱۴۰۰ گفت: جلسه‌ای در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور وزارتخانه‌های  کشور، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها برگزار و موضوع سفر نوروزی در آن بررسی شد و درنهایت برای برگزاری سفرهای نوروز ۱۴۰۰ تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم.

مونسان با اشاره به دسته‌بندی سفرها نوروز ۱۴۰۰ گفت: نوع اول سفرهایی است که در قالب تورهای گردشگری انجام می‌شود که از نقطه شروع تا اقامت و برگشت گردشگران به مبدا مطابق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفرها کاملا کنترل و مدیریت می‌شود و وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را نسبت به این مدل سفر دارد.

وی افزود: دسته دوم،‌ سفرهایی است که گردشگران در مراکز اقامتی مجاز در مقصد با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی حضور خواهند داشت. رفت و برگشت آنها با تورها نیست، اما از ناوگان هوایی، ریلی و زمینی تردد می‌کنند که کارشناسان وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه کنترل و نظارت بهداشتی دقیق دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت مدل اول و دوم سفر نوروزی دغدغه و نگرانی ندارد، گفت: اما بخش سوم، سفرهایی هستند که خود مردم انجام می‌دهند و  روی آن خیلی نمی‌توان مدیریت و نظارت کرد؛ در این بخش نگرانی وجود دارد، اما در حال بررسی راه های کنترل و نظارت بهداشتی این گروه از سفرها هستیم.

چادر زدن در مکان‌های عمومی ممنوع  

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تصمیمات گرفته‌شده برای اعمال نظارت بهداشتی بر سفرهای نوروزی، گفت: زدن چادر و کمپ در مقاصد گردشگری در سفرهای نوروزی و اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری کاملا ممنوع است. از طرفی هیچ دستگاهی هم حق ندارد امکانات خود را به محل اقامت گردشگران تبدیل کند. این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.

مونسان با ابراز امیدواری از اینکه موج چهارم کرونا در چند هفته پایان سال شکل نگیرد، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم در این مدت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا را دقیق و کامل حتی بیشتر از گذشته رعایت کنند تا بتوانیم ایام نوروز سفرهایی تحت کنترل و مدیریت شده را برگزار کنیم.

پروتکل‌ها در اتوبوس‌ها و قطارها

این مقام مسئول با اشاره به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سیستم مسافربری و ناوگان حمل‌ونقل، خاطرنشان کرد: هواپیماها حق ندارند بیش از ۶۰ درصد مسافرگیری کنند و صندلی‌های اتوبوس‌ها و قطارها هم باید به صورت شطرنجی توسط مسافران اشغال شوند.

وی گفت: تاکنون هیچ گزارش‌ منفی از کرونا از سفرهای مسئولانه هوشمند و تحت کنترل نداشتیم و این گزارش‌ها مورد تایید وزارت بهداشت است. در هتل‌ها یک شیوه‌نامه بسیار سخت‌گیرانه اجرا می‌شود تا جایی که این شیوه‌نامه‌ها به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام شده و آنها هم به عنوان اولین شیوه‌نامه‌ها و نمونه در دنیا منتشر کردند و مورد تایید وزارت بهداشت هم قرار گرفته است.

وزیر میراث ‌فرهنگی افزود: در سفرهای نوع اول و دوم به دلیل آنکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت و نظارت می‌شود کمترین دغدغه و نگرانی را داریم، اما در سفرهای نوع سوم در حال برنامه‌ریزی محدودیت‌ها و اعمال کنترل‌های شدید هستیم که وقتی نهایی و تصویب شد، اعلام می‌شود و تلاش می کنیم این نوع سفرها را مدیریت کنیم.

مونسان در پایان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم از ظرفیت‌ بزرگ سواحل شمال و جنوب کشور برای توسعه بخش جذاب گردشگری تفریحی و دریایی استفاده کنیم تا این بخش از ظرفیت گردشگری هم فعال و شکوفا شود.

اما تصمیم‌گیری وزرای میراث فرهنگی و راه و شهرسازی در حالی انجام گرفته که بسیاری از پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت تاکید دارند سفرهای نوروز 1400 به طور کامل و در همه شهرها و استان‌ها (حتی شهرها و استان‌های زرد و آبی) تعطیل و ممنوع شود تا مهار ویروس کرونا از کنترل خارج نشود و آمار مبتلایان و قربانیان بیش از این افزایش نیابد.