به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، عبدالرضا گلپایگانی درباره جزئیات محاسبه عوارض ساختمانی بر اساس ارزش مکانی ملک توضیح داد: «از مدتها قبل در رابطه با این موضوع کار مطالعاتی انجام شد؛ بر این مبنا که عوارض صدور پروانه متناسب با سودی که مالکان زمین و نه سازندگان از ساختمانسازی میبرند، دریافت شود.»
او با بیان اینکه سودی که مالکان ساختمانها میبرند به واسطه رانتی است که از سوی نهادهای تصویبکننده طرح تفصیلی به زمین اعطا میشود، گفت: «زمانی که ارزش زمین ارزیابی شود یکی از معیارهای اصلی تاثیرگذار، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی است. در واقع این ضوابط است که مشخص میکند یک ساختمان با تعداد طبقات چهار، پنج یا بیشتر ساخته شود و یا از نظر نوع کاربری طرحهای تفصیلی هستند که این امکان را میدهند چه استفادهای از ساختمان شود.»
معاون شهردار تهران ادامه داد: «در جریان این موضوع رانتی که ایجاد میشود به همه شهر تعلق دارد و باید اثرش در بازگشت پولی که در عوارض ساختمانی دریافت میشود، در نظر گرفته شود تا بتوان از محل درآمدهای حاصل از آن، سرانههای مورد نیاز شهر را تامین کرد.»
او از تحقق بیش از ۹۵ درصد درآمدهای حوزه شهرسازی در سال ۱۳۹۹ تا امروز خبر داد و بیان کرد: «از ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از بخش شهرسازی شامل تثبیت، تغییر کاربریها و صدور پروانه برای سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صدور پروانه پیشبینی شده است.»
گلپایگانی گفت: «کسی که منفعت بیشتری از افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر میبرد، باید مشارکت بیشتری هم داشته باشد. بیشتری هزینههای شهرداری مربوط به ساخت و تکمیل مترو، شبکه گذربندی، تامین فضای سبز و تامین ایمنی شهر و ... است. زمانی که این اقدامات درست انجام شود سازنده و مالک از کار اقتصادی که میکنند سود بیشتری میبرند. بنابراین هر چقدر سرانههای محله ارتقا پیدا کند، کیفیت محله افزایش پیدا میکند و سود مالکی که در آن محله سرمایهگذاری میکند افزایش پیدا میکند.»
او با بیان اینکه این چرخه باید تداوم داشته باشد که از محل سود بیشتر بتوان خدمات بیشتری به شهروندان ارایه کرد، توضیح داد: «کاری که شهرداری تهران به عنوان محاسبه عوارض ساختمانی بر مبنای ارزش مکانی املاک انجام داد این بود که عدالت اجتماعی و یا عدالتی که ضرورت توسعه پایدار است با شدت بیشتری تداوم داشته باشد.»
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، یکی از ابزارهای تعادلبخشی به شهر را مالیاتهای شهری دانست و گفت: «برای تامین سرانههای خدماتی جنوب شهر از شهروندی که در شمال شهر است عوارض بیشتری دریافت و این درآمد صرف تامین زیرساختهای مترو میشود که عمدتا برای قشر متوسط شهری است، با این کار یک نوع توازن اقتصادی هم برقرار میشود.»
اعضای شورای شهر تهران در بهمن ماه امسال، لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران (با تاکید بر موقعیت مکانی) را تصویب کردند. آنطور که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران آمده، قرار است از درآمدهای حاصل شده از این مصوبه بیش از ۳۰ پروژه شهری تکمیل و به بهرهبرداری برسد.