همشهری آنلاین: روابط میان سوئیس و لیبی به دلیل طرح شکایت از پسر رهبر لیبی در ژنو، به بحرانی سنگین تبدیل شده است.

خبرگزاری سوئیس از برن گزارش داد، طرابلس آنگونه که وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد، «تدابیر تلافی‌جویانه نگران‌کننده‌ای» را اتخاذ کرده است.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه این کشور سوئیس، برن ستاد بحران تشکیل داده و امروز هیاتی دیپلماتیک را به طرابلس اعزام خواهد کرد.

همچنین به اتباع سوئیس توصیه شده است از سفر به لیبی تا اطلاع ثانوی صرف‌نظر کنند.

از حانیبال قذافی و همسرش در ژنو به اتهام ضرب و جرح خفیف، تهدید و همچنین اعمال فشار بر دو کارگر خانگی شکایت شده است. آنها سه‌شنبه گذشته در ژنو در هتل پنج ستاره «پرزیدنت ویلسون» بازداشت شدند و روز پنجشنبه پس از سپری کردن دو شب در بازداشتگاه پلیس به قید وثیقه آزاد شدند.

به همین خاطر بنا به اعلام وزارت امور خارجه سوئیس، لیبی یک سلسله تدابیر تلافی‌جویانه را علیه این کشور اتخاذ کرده است. از شرکت‌های سوئیسی در لیبی خواسته شده دفاترشان را تعطیل کنند. مقامات این کشور همچنین بسیاری از این دفاتر را مهر و موم کرده‌اند.

دو تن از مقامات سوئیسی نیز در بازداشتگاه پلیس لیبی به سر می‌برند. علاوه بر این به نماینده دیپلماتیک لیبی در این کشور هم دستور بازگشت داده شده است. برای همین در نمایندگی دیپلماتیک این کشور هیچ درخواست صدور روادیدی پذیرش نمی‌شود.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه سوئییس،‌ میشلین کالمی ری، وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با عبدالرحمان شلغم، همتای لیبیایی خود به این تدابیر اعتراض کرد و نگرانی خود را در خصوص تحولات جاری ابراز داشت.

شرکت هواپیمایی سوئیس ناچار شده پروازهایش را به طرابلس بنا به درخواست لیبی «به خاطر مشکلات فنی» از سه پرواز به یک پرواز در هفته کاهش دهد.