مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سازمان، مستندسازی همه دارایی‌های شهرداری در تهران است، گفت: «قرار است آن بخش از دارایی‌های عمومی شهرداری که بدون سند هستند، مانند خیابان‌ها، معابر و بوستان‌هان به روش‌های مختلف سنددار شوند.»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، محمدنادر محمدزاده اضافه کرد: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد امضا شد، اموال و املاک عمومی و اختصاصی شهرداری مستندسازی می‌شود. قوانین و مقررات بالادستی اجازه خرید و فروش اموال عمومی را نداده و شهرداری فقط وظیفه صیانت، ساماندهی و نگهداری این اموال را دارد. بنابراین سنددار شدن بخشی از بزرگراه همت و یا میدان آزادی که بخشی از پلاک طرشت هستند، در جهت حفاظت و جلوگیری از خسارت‌های آتی است که اهمیت پیدا می‌کند.»

او به سند پلاک طرشت اشاره کرد و گفت: «این پلاک بزرگترین پلاک شهر تهران با حدود ۴ هزار هکتار مساحت است که سال‌های گذشته این اراضی تشخیص نوعیت شده و بیش از نیمی از آن، اراضی موات تشخیص داده شده؛ بر اساس قوانین، زمینی موات است که سابقه هیچ اقدام عمرانی و کشت و زرع در آن وجود نداشته باشد، در واقع این زمین مرده است. اراضی موات هم انفال بوده و به عنوان یک حق عامه به دولت و یا شهرداری متعلق است.»

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ادامه داد: «متاسفانه از گذشته‌های دور در جهت مستندسازی این اراضی به اندازه کافی اقدام نشده و مورد توجه سودجویان قرار گرفت. به طوری که در این اراضی خسارت‌های زیادی به بیت‌المال، دولت و شهرداری وارد شده و اتفاقا برخی افراد با ادعای مالکیت خسارت‌هایی هم از دولت و شهرداری دریافت کرده‌اند. مثلا سند فرودگاه مهرآباد که چیزی در حدود ۶۰۰ هکتار مساحت دارد به نام دولت صادر نشده بود در حالی این زمین‌ها از ابتدا موات بودند، اما تا پیش از سنددار شدن، مجموعه‌های فرودگاهی مجبور به پرداخت خسارت می‌شدند.»

او با بیان اینکه میدان آزادی هم به دلیل آنکه سندش به نام دولت و یا شهرداری نبود، خسارت‌های زیادی متحمل می‌شد، توضیح داد: «برای همان زمینی که متعلق به دولت و شهرداری بوده از سوی اشخاص سندهایی گرفته و خسارت از دستگاه‌های مختلف گرفته شده بود. اما با تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال یکی از پیچیده‌ترین پلاک‌های شهر تهران به نام شهرداری تهران سند خورد.»

محمدزاده گفت: در کل تهران قرار است این کار انجام شود و بزرگراه ها و خیابان و میادین در اولویت هستند؛ اما پلاک طرشت به دلیل ویژگی‌ها و آسیب‌ها اولویت پیدا کرده و اسناد این بخش‌ها جاهایی که مربوط به دولت است از سوی وزارت راه و شهرسازی و آن جاهایی که در بخش خیابان و معابر توسط شهرداری است مستندسازی می‌شود. البته همه معابر و پارک‌ها به نام شهرداری سند زده نمی‌شود. مثلا پارک پردیسان بخشی از پلاک طرشت است که به نام دولت است؛ اما فضاهای سبز بر اساس قوانین و با حفظ مالکیت دولت به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار می‌گیرند.»

بهمن امسال بود که سند مالکیت بخشی از بزرگراه شهید همت به عنوان نخستین سند صادر شده برای معابر به مساحت حدود ۷۰ هزار متر مربع به نام شهرداری تهران صادر شد؛ پس از آن هم  بخشی از میدان آزادی به نام شهرداری تهران سند خورد.