به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی در این باره گفت: «مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران، سال ۱۳۸۸ در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد و ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزهای برای بدترین سناریو زلزله احتمالی شهر تهران، از بروزترین و پیشرفتهترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شد.»
او ایجاد و بهره برداری سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران (TICIS) را یکی از مهمترین اقدامات در مسیر هوشمند سازی این مرکز عنوان کرد و افزود: «همواره وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث به ویژه در شهر تهران بوده است.»
کرمی محمدی ادامه داد: «مرکز عملیات اضطراری (EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایندهای مورد نیاز، نسبت به مکانیزه کردن آنها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانهای تحت عنوان سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران در مسیر هوشمند سازی حرکت کرده است.»
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: «در مرحله نخست بهرهبرداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر میشوند و ضمن بررسی آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام میکنند.»
این مدیر شهری درباره قابلیتها و فرایندهای در نظر گرفته شده در این سامانه نیز گفت: «ثبت محل دقیق حادثه با استفاده از جدیدترین نقشههای شهر تهران به همراه مختصات جغرافیایی، قرارگیری کلیه مخاطرات محتمل شهر تهران و سازمانهای ذیربط در بانک اطلاعاتی به منظور تسهیل فرایند ثبت و ارجاع حوادث، تعیین خودکار منطقه، محله، ناحیه، خیابان و کوچه با یک کلیک بر روی نقشه از ویژگیهای این سامانه است. »
کرمی محمدی، امکان تعیین سازمانهای نیازمند مشارکت در حادثه از ابتدای وقوع آن، تعیین هوشمند سطح حوادث به صورت خودکار، اعتبار سنجی منابع خبری به صورت هوشمند متناسب با نوع حادثه به صورت خودکار، ارسال پیامک خودکار به ذینفعان به محض ثبت حادثه و امکان ثبت حادثه و مشخصات آن از طریق تلفن همراه را از دیگر ویژگیهای سامانه هوشمند فرماندهی حوادث دانست.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین دیگر امکانات اصلی این سامانه را ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی محدوده محل حادثه به نرم افزار موبایل (به عنوان مثال: ایستگاههای آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان و ... نزدیک محل حادثه، شریانهای حیاتی و ...)، مسیریابی از هر نقطه به محل حادثه، امکان ارسال اطلاعیهها و هشدارهای هواشناسی به ذینفعان از طریق اپلیکیشن موبایل، داشبرد مدیریتی و واسط کاربری مناسب جهت نمایش اطلاعات، نوع و تعداد حوادث رخداده، تعیین سطوح حوادث، گزارش مدیریتی و نمایش حوادث جدید بر روی نمودار و نقشه، امکان بهره گیری از سامانه در مانورها به طور مجزا، ارسال اطلاعیههای صادره از سازمان هواشناسی در بخشهای مجزا، اعلام خاتمه عملیات و ... عنوان کرد.