با موفقیت‌آمیز بودن مراحل تست فاز یک مطالعات اولین واکسن ایرانی کرونا موسوم به «کووایران برکت»، امروز شنبه ۲۵ اسفند فازهای دوم و سوم تزریق این واکسن با تأیید و صدور مجوز کمیته اخلاق وزارت بهداشت به داوطلبان آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهرناز رسولی‌نژاد استاد تمام بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم تهران و  سینا مرادمند متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین داوطلبانی بودند که در این مرحله واکسن به آنها تزریق شد.

دکتر حامد حسینی، مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی با بیان اینکه فاز یک این واکسن ۹ دی امسال روی ۵۶ داوطلب انجام شد، گفت: کارآزمایی بالینی فاز ۲ و ۳ هم امروز آغاز شد و در این مرحله ۳۰۰ نفر واکسینه می‌شوند. تنوع سنی و گروه‌های سنی هم در این مرحله متفاوت است.

او گفت: در ادامه مطالعه وارد فاز بزرگ‌تری خواهد شد که جمعیت این مرحله ۲۰ هزار نفر است و در ۶ شهر انجام خواهد شد.

تولید واکسن برکت در فاز نیمه‌صنعتی از امروز

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن کووایران برکت هم امروز در نشستی خبری از آغاز تولید این واکسن در فاز نیمه صنعتی از امروز خبر داد. 

حسن جلیلی با بیان اینکه تولید انبوه واکسن از مشکلات پیش روی جامعه جهانی است، گفت: این اولین بار است که دنیا با این حجم از تقاضا برای تولید واکسن مواجه می‌شود.

وی افزود: تولید انبوه برای ما حائز اهمیت بود. در ابتدای امر سایت کوچکی راه‌اندازی کردیم و در جریان مطالعات بالینی، فاز نیمه صنعتی را کلید زدیم و اکنون تجهیزات صددرصد مستقر و چک شده و از امروز تولید نیمه صنعتی آغاز شده است.

جلیلی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که  یک تا ۲ میلیون دوز در فاز نیمه صنعتی به صورت ماهانه تولید شود، گفت: اگر فرایند بهره‌وری سرعت یابد، رقم تولید هم افزایش می‌یابد و به مرور آن‌ را توسعه می‌دهیم.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن افزود: ما فاز صنعتی (تولید انبوه) را هم آغاز کردیم و این اتفاق کم‌نظیری است. آخر آذرماه عملیات ساختمانی سایت تولید صنعتی آغاز شد و ۸۴ درصد پیشرفت داشته است و به محض تکمیل ساختمان عملیات نصب تجهیزات انجام می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی اولیه ما تولید بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه است و اگر محققان راندمان را افزایش دهند، این عدد باز قابل افزایش خواهد بود.