همشهری آنلاین: دکتر قالیباف گفت: منطقه 12 به عنوان مرکز شهر تهران برای زندگی کردن، آرامش لازم را ندارد، اما بر اساس طرح تفصیلی پیش بینی کرده‌ایم تا زندگی را دوباره به مرکز شهر تهران بازگردانیم.

دکتر محمدباقر قالیباف که در حاشیه مراسم افتتاح مجموعه ورزشی جاویدان اثر حاج احمد متوسلیان و بهره برداری از پروژه‌های فرهنگی و ورزشی شهرداری منطقه 12 در جمع خبرنگاران گفت: در تمام دنیا هر چه از مرکز شهر فاصله می‌گیریم ارزش ساختمان‌ها و ملک‌ها از همه ابعاد ضعیف‌تر می‌شود اما متاسفانه در شهر تهران این موضوع برعکس است‌، یعنی مردم از مرکز شهر فرار می‌کنند و به حاشیه‌ها، شمال، شرق و غرب شهر می‌روند.

وی ادامه داد: امروز منطقه 12 شهر تهران شلوغ‌ترین منطقه شهر تهران است ، به طوری که بیش از 2 میلیون نفر در منطقه بازار رفت و آمد می‌کنند و کمتر شاهد زندگی کردن شهروندان هستیم. زیرا برای زندگی آرامش لازم وجود ندارد و بسیار دیده می‌شود که برخی ساختمان‌های قدیمی رها شده‌اند، برخی اماکن به کارگاه تبدیل شده‌اند و مشکلاتی را پدید آورده اند. از این رو ما به سرعت در تلاشیم تا زندگی کردن را به معنای واقعی خود به منطقه 12 شهر تهران بازگردانیم.

به گفته شهردار تهران، منطقه 12 از جهت فرهنگی و رویکرد مذهبی هنوز هم جزو پایدارترین مناطق تهران است و اصیل‌ترین تهرانی‌ها در این منطقه حضور دارند که ما امیدواریم با تلاش همکاران بتوانیم گام‌های مناسبی در این راستا برداریم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد ریاست کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران را قبول خواهید کرد یا نه؟ خاطر نشان کرد: مهم این است که این کمیته بتواند، عملکرد مطلوبی را داشته باشد و این که مسوول آن چه کسی باشد، مهم نیست. موضوع آلودگی هوا در حال حاضر بسیار حیاتی است و غفلت از آن خطرات قابل توجهی را به همراه دارد.

وی با بیان این که این کمیته مدتی است تشکیل جلسه نداده است، گفت: شهرداری تهران به سهم خود، مواردی نظیر معاینه فنی خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی را با شتاب انجام داده است و خوشبختانه روند آلودگی هوا، تحت کنترل قرار گرفته و رو به کاهش است.

شهردار تهران یادآورشد: تصمیم‌گیری در مورد مسوولیت کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران بر عهده هیات دولت است.

ساختمان همشهری عصر در حال جابه جایی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر متوقف شدن انتشار روزنامه همشهری عصر ، گفت: همشهری عصر متوقف نشده است بلکه فقط از لحاظ ساختمانی در حال جابه جایی است و حتما بعد از جابه جایی دوباره شروع به کار می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جمع‌آوری دست فروش‌ها و افرادی که اقدام به سدمعبر می‌کنند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در این مورد با یک تضاد روبرو هستیم، به طوری که وقتی شهرداری می‌خواهد اقدام به جمع‌آوری این افراد کند، مردم می‌گویند که در شرایط فعلی اقتصادی، سخت نگیرید و از سویی دیگر، با مغازه ‌دارهایی روبرو هستیم که بخشی از پیاده‌ رو را به صورت غیرمجاز اشغال می‌کنند و باید با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد.

قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه علیرغم جلسات متعدد با محیط زیست، هنوز به جمع‌بندی مشخصی در مورد احداث گورستان شرق نرسیده‌ایم، اما متاسفانه مشکل کمبود گورستان برای شهر تهران تبدیل به یک معضل جدی شده است که یا باید منطقه بهشت زهرا (س) را گسترش داد و یا محل جدید را که همان گورستان شرق است، آماده کرد.

وی افزود: رعایت مسایل زیست محیطی، اساس کار شهرداری تهران است و حتی طبق مصوبات شورای شهر تهران هر اقدام شهرداری باید با پیوست محیط زیست انجام شود.

قالیباف در خصوص بحث مربوط به پارکینگ‌ها نیز گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام دادیم یکی از کارهای ما این است که به سرعت در حال ساخت پارکینگ های عمومی در محل های مورد نیاز هستیم.

وی همچنین به اقدامات شهرداری تهران در مورد احداث پارکینگ‌های عمومی اشاره کرد و گفت: شهرداری در محل‌های مورد نیاز، نظیر پایانه کاوه در میدان انقلاب، اقدام به احداث پارکینگ‌های عمومی کرده است و طبق برنامه احداث چهار هزار پارکینگ سطح شهر را دنبال خواهیم کرد، از سوی دیگر با هماهنگی سازمان ثبت اسناد اقدام به احداث پارکینگ‌های خصوصی با سند مجزا، توسط بخش خصوصی کرده‌ایم که امکان خرید و فروش آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون هر واحد مسکونی باید الزاما یک پارکینگ داشته باشد که به نسبت سرانه در این بخش دچار کمبود هستیم.

شهردار پایتخت با بیان اینکه عملا تعداد خودروها از سرانه خانه ها بیشتر است ، تصریح کرد: بر این اساس پارکینگ هایی در محلات می خواهیم که افراد بتوانند ندیک خانه خود آن را بخرند.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به افتتاح پروژه‌های فرهنگی و ورزشی به طور مرتب در سطح شهر، گفت: با توجه به اینکه در سرانه‌های این بخش دچار کمبود هستیم این کار را در مناطق مختلف مخصوصا مناطق 12، 13، 14، 15، 18، 19 و بخش شرقی منطقه 4  که بیشتر دچار کمبود هستند انجام می‌دهیم.

به گفته وی تا پایان سال جاری حداقل هر دو هفته یک بار پروژه‌های ورزشی در سطح شهر تهران افتتاح می‌کنیم.