به گزارش همشهری آنلاین، مشارکت مردم و استفاده از دانش بومی آنها در مقوله مدیریت شهری با رویکرد محلهمحوری، امری ضروری است. از اینرو ایده کمپین آرزوهای تهران با هدف گسترش مشارکت مستقیم شهروندان و حرکت به سوی شکلگیری شهر انسانمحور و با بهرهگیری از تجارب موفق بینالمللی شکل گرفت. در این راستا نشستی داشتیم با زهرانژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر که ایده پرداز این کمپین هستند و حامد مظاهریان معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر و کم و کیف این کمپین را جویا شدیم.
در این نشست زهرا نژادبهرام ضمن اشاره به ضرورت اداره شهر با نظر شهروندان گفت: «هدف ما در کمپین آرزوها مشارکت بیشتر شهروندان در اداره امور شهر، افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، تعامل دوسویه میان شهروندان و مدیریت شهری، افزایش شور و نشاط اجتماعی و افزایش احساس تعلق به محل زندگی میان شهروندان است.» به اعتقاد او سنگ زیرین حکمروایی شهری که اعتماد، مشارکت، پاسخگویی است و بر همین اساسا مدیریت شهری در راستای تغییری اساسی برای نهادینه کردن حکمروایی شهری، طی 3 و نیم گذشته مسئله مشارکت مردمی را در دستور کار خود قرار داد.
این عضو شورای شهر تهران در ادامه توضیحاتی را درباره روند کار کمپین آرزوها ارائه کرد؛ اینکه کمپین از کجا آغاز شد و سرانجام چه نتایجی در پی خواهد داشت؛ «کمپین آرزوهای تهران مرحله نخست آزمایشی خود را در آبان ۹۸ از محله یوسفآباد آغاز کرد و در انتهای آذر همان سال به مناسبت شب یلدا با اعلام آرزوهای برتر مردمی به کار خود پایان داد. دومین فاز کمپین در محله امیرآباد به ثمر نشست. پس از اینکه کمپین دو مرحله آزمایشی خود را با موفقیت گذراند و به عنوان اثر شایسته تقدیر در ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی شناخته شد؛ تیم کارشناسی ما با جدیت بیشتر و با شناسایی نقاط قوت و ضعف گذشته، در بهمن ماه سال جاری در پهنه شهر تهران مجددا کمپین را استارت زدند. در این مرحله صفحه کمپین در سایت «تهران من» به روی شهروندان گشوده شد.»
2 هزار بازدید از آرزوها
نژادبهرام در پاسخ به این سوال که میانگین بازدید روزانه صفحه کمپین ارزوها در سایت «تهران من» چه میزان است اظهارداشت: «میانگین بازدید روزانه از این صفحه دربرخی روزها بالغ بر ۲۰۰۰ بازدید کننده بوده است. در مجموع نزدیک به ۲۰ هزار شهروند از صفحه آرزوهای تهران بازدید داشتهاند. از این تعداد ۵۴۹ آرزو تا کنون به ثبت رسیده است که ۳۳۶ آرزو در حیطه اختیارات مدیریت شهری است و قابلیت اجرایی شدن دارند؛ که به امید خدا در سال ۱۴۰۰ ایده هایی را که بیشترین مقبولیت را در محلات داشتهاند، با هدایت معاونت برنامهریزی شهرداری تهران اجرایی خواهیم کرد.»
این عضو شورای شهر به نقش تبلیغات از صفحه تهران من نیز اشاره کرد و افزود: «نظرسنجیهای اولیه ما حاکی از آن است تبلیغات محدود، عدم آشنایی با سایت، جدید و نو بودن کمپین و ابهام در آینده آن از دید شهروندان و الزام داشتن کد شهروندی برای ثبت آرزو از جمله عواملی است که تعداد آرزوهای به ثبت رسیده به نسبت بازدید از سایت محدودتر بوده است؛ کمااینکه بنا به شرایط اپیدمی کرونا ما با تعطیلی مدارس و دانشگاهها روبرو بودیم و بخشی از تجربه موفق خود را در محلات امیرآباد و یوسفآباد که در تعامل با دانشآموان و دانشگاهیان بودیم و حضوری آنان را با کمپین آشنا میکردیم، محروم ماندیم. با این حال، من معتقدم کمپین آرزوهای تهران به مثابه تولد تعامل دوسویه شهروندان و مدیران شهری است که تجربهای موفق در این راستاست. ۴۵ روز باز بودن صفحه آرزوهای تهران پیام امیدبخشی را به ما مخابره کرد و آن این بود که در میانهای که با کاهش مشارکت شهروندان در اداره امور شهر مواجه هستیم، توانستیم گامهایی هر چند کوچک برای رسیدن به هدفهای بزرگ برداریم و افقهای روشنی را برای فردا ترسیم کنیم. اما برخی از آرزوهای ثبت شده در کمپین فراتر از حیطه اختیارات مدیریت شهری است که ما را شرمنده شهروندان میسازد؛ اگرچه که در سایت شرایط و محدوده ثبت آرزو مشخص شده بود، اما ظرفیتی را برای تصمیمگیران و مدیران سایر نهادها باز میکند تا از مطلوبها و نگاههای شهروندان مطلع شوند.»
با آروزها پروژههای محلهمحور ادامه مییابد
معاون شهردار تهران نیز اعتقاد دارد که کمپین آرزوها آغازگر فرصت بیشتر، برای مشارکت شهروندان در امور شهر را فراهم کرده است. حامد مظاهریان به نقش شهروندان در تصمیم گیری های شهری تاکید کرد و گفت: «کمپین آرزوهای شهرتهران حاصل تلاشکمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و تصویری همگرا از همکاری سازمانهای شهرداری نظیر؛ سازمان فناوری، مرکز ارتباطات، مرکز مطالعات شهر تهران، شهرداری مناطق، سازمان زیباسازی، معاونت برنامهریزی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری است.»
او همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمپین آرزوها همگرایی میان سازمانهای شهرداری بیشتر شود. مظاهریان گفت: «تلاش ما این است که کمپین آرزوها بتواند در قالب پروژههای محله محور تداوم یابد و تصمیم آن است که پس از تعطیلات نوروزی، ایدههای ثبت شده از سوی شهروندان در دفتر سیاستگزاری معاونت برنامه ریزی توسعه شهری و امورشورای شهر مورد بررسی قرارگرفته و خواستههایی که میتواند در قالب پروژه های محلی تعریف شود به مرحله اجرابرسد.
بنابر این گزارش، نتایج نهایی ارزوها در بعد از تعطیلات نوروز 1400 اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.