شرکت انگلیسی آسترازنکا می‌گوید شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونای ساخت این شرکت باعث عوارض انعقادی شده باشد.

شرکت داروسازی آسترازنکا در پی تعلیق تزریق واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا در چندین کشور و نگرانی اخیر ایجاد شده در مورد بروز عوارض انعقادی بازبینی اطلاعات دریافت‌کنندگان این واکسن در کشورهای اروپایی، هیچ شواهدی مبنی بر عوارض انعقادی خون در این افراد یافت نکرده است.  که سازمان جهانی بهداشت نیز نگرانی ها را بی مورد توصیف کرده و از کشورها خواست به استفاده از این واکسن ادامه دهند.

کشورهای اتریش، دانمارک، ایرلند و هلند از جمله کشورهایی هستند که به دلیل احتمال لخته شدن خون افراد دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

هیچ محموله ای از واکسن آسترازنکا وارد ایران نشده است

جوابیه شرکت شرکت آسترازنکا 

آسترازنکا در جوابیه‌اش که در وب‌سایتش درج شده است،‌ می‌نویسد: «بررسی دقیق تمام اطلاعات ایمنی موجود در بیش از ۱۷ میلیون فرد واکسینه شده در اتحادیه اروپا و انگلستان با واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا، هیچ گونه مدرکی دال بر افزایش خطر بروز آمبولی ریوی، ترومبوز عمقی وریدی یا ترومبوسیتوپنی ( کاهش پلاکت)، فارغ از گروه سنی تعریف شده، جنسیت، شماره سریال واکسن و یا کشور محل تزریق نشان نداده است.»

«تاکنون در سراسر اتحادیه اروپا و انگلیس،  ۱۵ مورد ترومبوز عمقی وریدی و ۲۲ مورد آمبولی ریوی از میان افرادی که تا تاریخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹ (۸ مارس ۲۰۲۱) با دریافت کرده اند، دیده شده است. میزان بروز این وقایع بسیار کمتر از حد معمولی است که در یک جمعیت عمومی با این اندازه مورد انتظار بوده و در سایر واکسن های کووید-۱۹ دارای مجوز نیز این عوارض  می تواند اتفاق بیفتد.»

به گفته آسترازنکا در راستای اقدامات شفاف سازی ویژه در خصوص کووید-۱۹، گزارش ایمنی ماهانه طی هفته آتی در وب‌سایت آژانس دارویی اروپا منتشر خواهد شد.

آسترازنکا می‌نویسد: «علاوه بر این، در کارآزمایی های بالینی، اگرچه میزان بروز وقایع ترومبوتیک به طور کلی کم بوده است، اما این موارد حتی در گروه واکسینه شده کمتر نیز گزارش شده است. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خونریزی در بیش از ۶۰ هزار شرکت کننده نام نویسی شده وجود ندارد.»

آن تیلور، رییس ارشد تیم علمی این شرکت نیز گفت: «در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون نفر در اتحادیه اروپا و انگلیس واکسن ما را دریافت کرده‌اند و تعداد گزارش ها مبنی بر لخته شدن خون در این گروه کمتر از صدها موردی است که در جمعیت عمومی انتظار می‌رود.»

سازمان دارویی اروپا: واکسن آسترازنکا باعث لخته شدن خون نمی‌شود| نگرانی‌ها درباره موارد نادر لخته شدن در رگ‌های مغز