مدیر مشمولین نیروهای مسلح گفت: دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی و سایر مراکز ذی‌ربط آموزشی می‌توانند، با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سربازان از این پتانسیل به نحو شایسته استفاده کنند تا سربازان بعد از انجام خدمت سربازی، با فراغ‌ بال وارد بازار کار شوند.

سردار موسی کمالی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مهارت (ششم مرداد) با بیان اینکه هر ساله، تعداد قابل توجهی از جوانان کشور در قالب خدمت سربازی در نیروهای مسلح کشور مشغول به خدمت می‌شوند، افزود: با توجه به ماهیت خدمت سربازی و ساختار نیروهای مسلح، دوران خدمت سربازی بستر مناسبی برای بسیاری از آموزش‌های مفید و سازنده برای این سرمایه‌های انسانی است تا بعد از انجام خدمت سربازی، با فراغ‌ بال وارد بازار کار شوند که در این راستا ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی برای اشتغال‌زایی کارکنان وظیفه بعد از اتمام خدمت در اولویت نیروهای مسلح قرار دارد.

وی ادامه داد: سربازان در دوران خدمت علاوه بر آموزش‌های نظامی، آموزش‌های فنی همچون جوشکاری، تعمیر وسایل خانگی، سیم پیچی، صافکاری، ‌مکانیکی، نجاری، برق، خراطی و غیره را می‌بینند و در پایان دوره خدمت سربازی و طی این دوره‌ها مدرک رسمی فنی و حرفه‌ای به آنان اعطا می‌شود که این مدرک برای اشتغال بعد از خدمت آنها، بسیار مؤثر است.

وی اظهار داشت: در این راستا مراکز ذی‌ربط آموزشی همچون دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه علمی کاربردی و سازمان فنی حرفه‌ای می‌توانند از این پتانسیل به نحو شایسته جهت آموزش جوانان استفاده کنند و دوره‌های مناسب با وضعیت سربازان (اعم از دیپلم، کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتری) در داخل نیروهای مسلح ایجاد کنند. 

وی خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور یکی از سازمان‌هایی است که از سال 72 به کمک جوانان سرباز شتافته و با همکاری نیروهای مسلح، بخشی از توان خود را جهت آموزش جوانان سرباز اختصاص داده و هر ساله تعدادی از سربازان در یگان‌های محل خدمت آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای را طی می‌کنند.

سردار کمالی افزود: انتظار ما از دیگر سازمان‌های ذی‌ربط این است که همچون سازمان فنی و حرفه‌ای، به کمک سربازان شتافته و امکان آموزش‌های مفید و سازنده را در پادگان‌ها فراهم کنند.