کشتی باری ۲۲۰ هزار تنی متعلق به تایوان سه روز است که مهمترین کانال تجاری جهان و گلوگاه حیاتی عبور محموله‌های نفتی را بند آورده ‌است. این ابرکشتی باری به نام EverGiven از صبح سه‌شنبه در بستر شنی کرانه شرقی کانال سوئز گیر کرد و راه دهها کشتی و محموله را در پس و پیش خود بند آورده است. عملیات برای خارج کردن این کشتی باری غول‌پیکر همچنان ادامه دارد.

به گزارش همشهری آنلاین هر روز ۵۰ کشتی باری از کانال سوئز عبور می‌کنند. این کشتی‌ها محموله‌های تجاری متنوعی از سوخت تا کالاهای مصرفی دارند و از نظر حجمی یک دهم باری که در جهان با کشتی جابه‌جای می‌شود توسط این کشتی‌ها و از راه این کانال رفت و آمد می‌کند. کشتی Ever Given که اکنون راه این کانال را بند آورده حامل صدها کانتینر از چین به مقصد رتردام هلند است.

راه جایگزین کانال سوئز برای کشتی‌های باری که می‌خواهند محموله‌های خود را از آسیا با اروپا ببرند یک هفته بیشتر زمان می‌برد.

مقامات مصری که مسئولیت نگهداری کانال سوئز را دارند می‌گویند این معضل یعنی گیر کردن کشتی باری تایوانی در کانال به دلیل سرعت باد و طوفان شن صورت گرفته ‌است. اکنون ۱۱۰ کشتی در دو طرف کانال پشت سر کشتی گیر کرده گرفتار شده‌اند. در میان این کشتی‌های معطل مانده ۵ تانکر حاوی گاز طبیعی مایع و ۷ تانکر حاوی شش میلیون و سیصد هزار بشکه نفت خام است.

قایق های نجات که از طرف دولت مصر ارسال شده تلاش می کنند، ابرکشتی تایوانی را از مسیر کانال سوئز تکان دهند؛
مسیری که روزانه ۵۰ کشتی دیگر از آن عبور می کنند

بند آمدن کانال سویز می‌تواند انتقال نفت و گاز از خاورمیانه به اروپا را مختل کند. این اختلال همین حالا هم قیمت نفت برنت را ۲.۹ درصد افزایش داده و به ۶۲.۵۲ دلار رسانده‌است.

کشتی EverGiven یکی از انواع جدید کشتی‌های غول‌پیکری است که اصطلاحا کشتی‌های کانتینری غول پیکر خوانده می‌شوند و برای عبور از کانال پاناما که اقیانوس اطلس و ارام را به هم متصل می‌کند هم بزرگ به حساب می‌ایند. طول این کشتی غول‌پیکر ۴۰۰ متر و ارتفاع آن به اندازه یک آپارتمان ۲۰ طبقه است. از آنجا که این کشتی به صورت مورب در کانال گیر کرده‌است عملیات رهاسازی آن و رفع انسداد کانال باکمک ۱۰  قایق‌ مخصوص کشش کشتی که از اطراف تلاش می‌کنند این کشتی را به سمت آب‌های عمیق حرکت دهند در جریان است.

اهمیت کانال سویز به عنوان بستر مهم تجارت جهانی مخصوصا تجارت جهانی نفت باعث شد رییس جمهور مصر در سال ۲۰۱۴ طرح توسعه این کانال با هزینه ۸ میلیارد دلار را اعلام کند.