تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱

گروه بین‌الملل: 17 انفجار پی در پی در مناطق پررفت‌وآمد احمدآباد در ایالت گجرات هند سبب شد تا وحشت در سراسر هند حکمفرما شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، مقامات دولتی از کشته شدن حداقل 50  نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در این رشته انفجارها خبر داده‌اند.

به گفته مقامات امنیتی، انفجارهای 17گانه احمدآباد، مناطق شلوغ ازجمله شبکه حمل‌ونقل عمومی، بازارها و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است.دیروز مقامات امنیتی هند، با تشکیل نشستی اضطراری، انفجارهای روز شنبه احمدآباد را بررسی کردند.

احمدآباد کاملا شکل جنگی به‌خود گرفته است و نیروهای امنیتی فدرال و پلیس ضد‌شورش، به‌طور گسترده‌ای در خیابان‌های شهر گشتزنی می‌کنند.

سلسله انفجارهای روز شنبه به شدت اسباب ترس و وحشت مردم را فراهم آورده است
چرا که اکنون بسیاری از مردم، از بیم وقوع انفجارهای دیگر، از خانه‌های خود بیرون نمی‌آیند. مقامات ارشد دولتی در هند هم از مردم خواسته‌اند خونسردی خود را حفظ کنند.

بی‌بی‌سی گزارش داد پراتیبها پاتیل، رئیس‌جمهوری هند از مردم خواسته است در زمان این آزمایش ثابت‌قدم باشند و با صلح و هماهنگی رفتار کنند. مان‌موهان سینگ، نخست وزیر هند هم این انفجارها را محکوم کرده و از مردم خواسته است خونسرد باشند.

دولت هند تا اطلاع ثانوی، همه سازمان‌های امدادرسانی در شهرهای بزرگ را به حالت آماده باش درآورده است. در پی رشته انفجارهای احمدآباد، تدابیر امنیتی شدیدی در شهرهای بزرگ هند از بیم وقوع حملات بیشتر به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت کشور هند اعلام کرد در سراسر کشور از جمله شهرهای بزرگ تدابیر امنیتی شدیدی برقرار شده و از مسئولان شهرها خواسته شده است اقدامات امنیتی را در تاسیسات مهم و زیربنایی کشور تشدید کنند.

پلیس در دهلی نو با استفاده از بلندگو و توزیع اعلامیه در مراکز تجاری پرتردد به مردم هشدار داده است که مراقب اشیا  و بسته‌های مشکوک باشند.

انفجارهای احمد آباد یک روز پس از آن روی داد که چند بمب کوچک در شهر جنوبی بنگلور منفجر شد و دست کم یک کشته برجای گذاشت. ایالت گجرات هند، 6سال پیش شاهد درگیری‌های خونین مذهبی میان مسلمانان و هندوها بود که در اثر آن، صدها تن جان خود را از دست دادند.

ردپای یک ای‌میل

همه ردپای عاملان سلسله انفجارهای هند به یک ای‌میل ختم می‌شود. ای‌میلی که مقامات امنیتی هند امیدوارند با ردیابی آن بتوانند ردی از عاملان این انفجارها بیابند.

در این ای‌میل که به یک شبکه تلویزیونی هند ارسال شده بود، گروهی به نام مجاهدین هند مسئولیت انفجارهای احمدآباد را برعهده گرفته‌اند.