به گزارش همشهری آنلاین*، جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از منابع مختلف انرژی و همچنین قرار داشتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک، از مزیت راهبردی مهمی در حوزه حمل و نقل بینالمللی برخوردار است. این موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سبب شده است ایران از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و همچنین گذرگاه کلیدی راه ابریشم به شمار بیاید که نقش مهمی را در اجرایی کردن طرح «یک کمربند - یک جاده» بازی کند.
از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون که طرح یک جاده-یک کمربند توسط «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد، ایران حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است. این طرح ارتباط دهنده قارهها و نقاط مختلف جهان است و همچنین زمینه پیشرفت اقتصادی کشورها و مناطق مختلف را در حوزه راه ابریشم فراهم میآورد.
پشتوانهٔ این طرح قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایهگذاری آن است. این طرح میتواند به همراه قدرت نظامی چین، به هژمونی این کشور در آسیای شرقی بینجامد و در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشکی و آبی اوراسیا، چین را به سوی قدرت برتر در اقتصاد جهانی رهنمون کند. موافقان این طرح، آن را راهی برای شکاف زیرساختها بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حال توسعه، کمک به رشد اقتصادی این کشورها و رونق تجارت بینالمللی میدانند. اما مخالفان آن را طرحی استعماری میدانند که بسیاری از کشورهای هدف، توان بازپرداخت دیونش را ندارند و قراردادهایش شفاف نیست.
چین از طرحی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی جهان به منظور گسترش جهانیشدن و توسعهٔ بازارها رونمایی کردهاست. این طرح بزرگترین طرح سرمایهگذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شدهاست. از دیگر سو ایران به سبب برخورداری از کریدورهای شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی، نقش مهمی در پیشبرد برنامه راه ابریشم ایفا میکند.
مفهوم یک کمربند یک راه
ابتکار کمربند و جاده که سابقاً به عنوان یک کمربند و یک جاده یا یک کمربند و یک راه شناخته میشد، یک طرح سرمایهگذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است.
نشست راه ابریشم نو یا نشست یک کمربند و یک جاده، نشست دو روزهٔ مقامات عالیرتبهٔ صد کشور جهان در پکن با میزبانی و محوریت چین بود که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه مهٔ ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد. در این نشست، شی جین پینگ، رئیسجمهور چین، از کشورها خواست که حمایتگرایی را رد کنند و روند جهانی شدن را بپذیرند. در خاتمه، جمعی از رهبران حاضر در نشست، موافقتنامهٔ راه ابریشم نو را امضا کردند.
حاضران در اجلاس راه ابریشم جدید ۲۰۱۷
- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
- ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه
- رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه
- مائوریسیو ماکری رئیسجمهور آرژانتین
- الکساندر لوکاشنکو، رئیسجمهور بلاروس
- نورسلطان نظربایف، رئیسجمهور قزاقستان
- اوهورو کنیاتا، رئیسجمهور کنیا
- میچل باچله، رئیسجمهور شیلی
- رودریگو دوترته، رئیسجمهور فیلیپین
- تران دای کوانگ، رئیسجمهور ویتنام
- جوکو ویدودو، رئیسجمهور اندونزی
- الماسبیگ آتامبایف، رئیسجمهور قرقیزستان
- دوریس لوتارد، رئیسجمهور سوییس
- شوکت میرضیایف، رئیسجمهور ازبکستان
- میلوش زمان، رئیسجمهور جمهوری چک
- پائولو جنتیلونی، نخستوزیر ایتالیا
- بئاتا شدوو، نخستوزیر لهستان
- آلکسیس سیپراس، نخستوزیر یونان
- ماریانو راخوی، نخستوزیر اسپانیا
- نواز شریف، نخستوزیر پاکستان
- هایله مریم دسالین، نخستوزیر اتیوپی
- فرانک باینیماراما، نخستوزیر فیجی
- نجیب تون رزاق، نسخت وزیر مالزی
- هون سن، نخستوزیر کامبوج
- الکساندر ووچیچ، نخستوزیر صربستان
- ویکتور اربان، نخستوزیر مجارستان
- رانیل ویکرماسینگه، نخستوزیر سری لانکا
- جارگالتولگا اردنبات، نخستوزیر مغولستان
- علی طیبنیا، وزیر اقتصاد ایران
- بریگیته تسیپریس، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان
- آنگ سان سو چی، میانمار
- جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی
- کریستین لاگارد، رئیس صندوق بینالمللی پول
زیرنویس تصویر اصلی مدخل: مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم در سدههای میانی
منابع : همشهری آنلاین/ سایت رسمی بانک جهانی/ اکونومیست/ سایت رسمی وزارت امورخارجه چین/ ایبیسی نیوز/ تایمز