به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وبسایت موتور۱، آخرین موردی که تلاش عمده در این راستا را اعلام کرده، شرکت استلانتیس است.
این خودروساز چند ملیتی تازه تاسیس، تایید کرده است که خانوادهای از ونهای کوچک هیبریدی هیدروژنی را برای کار در قاره اروپا تولید خواهد کرد. گفته میشود این محصولات با برندهای پژو، سیتروئن و اوپل به فروش میرسند و انتظار میرود اولین سری از تحویل تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.
وبسایت اتوموتیو نیوز هم گزارش داده است که برد مسافت ونها حدود ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود و سوختگیری آن در مدت کوتاهی حدود ۳ دقیقه انجام خواهد شد. شرکت استلانتیس این «خودروی پیل سوختی» (FCEV) را با اصطلاح هیبریدی هیدروژنی توصیف کرده است.
البته درباره همه جزئیات فنی این ماشین قدرتمند اطلاعاتی در دست نیست، اما گفته شده که این سیستم از ۳ مخزن هیدروژن ۷۰۰-بار استفاده میکند، بدون اینکه فضای داخل ون را کاهش دهد. یک پیل سلول سوختی کوچک یک موتور الکتریکی را تغذیه میکند و این موتور الکتریکی میتواند توسط گونهای سیستم هیبریدی پلاگین دوباره شارژ شود که در حال حاضر توسط تعدادی از برندهای استلانتیس مورد استفاده قرار گرفته است. اگر هیدروژن خودرو تمام شود، به لطف باتری کوچکی که در زیر محفظه سرنشین قرار دارد، وسیله نقلیه میتواند با برق کار کرده و حدود ۵۰ کیلومتر دیگر به راه خود ادامه دهد. ونهای هیدروژنی بر اساس همان ونهای برقی این شرکت ساخته شدهاند که هزینههای تحقیق و توسعه به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. پیشرانه جدید در روسلزهایم آلمان ساخته شده و در نهایت میتواند برای استفاده در اتومبیلهای سواری نیز کارآیی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
کارلا گویین، معاون ارشد تحقیقات و نوآوری شرکت استلانتیس میگوید: «این بهترین استفاده از هر دو انرژی است.»