برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران فرصت گرانبهایی است

 تا مقام‌های ایرانی در جریان رایزنی با دولتمردان دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این نشست که رسما با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد  رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود، مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از پیش مورد توجه و مداقه قرار دهند.

منوچهر متکی،  یک روز پیش از آغاز رسمی این اجلاس با برخی همتایان خود و از جمله وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، متکی در این دیدار با اشاره به رایزنی‌های مستمر بین دو کشور گفت: این رایزنی‌ها سازنده و مفید است و حضور عمان در اجلاس غیرمتعهدها در کنار دیگر اعضا بر ارتقای مشورت‌ها و هم‌اندیشی‌ها در اجلاس خواهد افزود.

وزیر امور خارجه، پنجشنبه، 27 تیر ماه برای رایزنی با یوسف‌ بن علوی، همتای عمانی خود به مسقط رفته بود و با توجه به اینکه بن‌علوی 2 روز پس از آن و در آستانه مذاکرات ژنو با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد، می‌توان حدس زد که موضوع‌ گفت‌وگوهای متکی در مسقط، برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

ساموئل سانتوز، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه نیز روز گذشته در دیدار منوچهر متکی، با بیان اینکه دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری کشورش قصد دارد در آینده نزدیک به تهران سفر کند، دیدار شهریور ماه آینده رؤسای‌جمهوری دو کشور در نیویورک را موجب تسهیل و تقویت طرح‌‌های موجود همکاری میان دو کشور دانست.

متکی نیز با ابراز خشنودی از تحولات سیاسی در آمریکای لاتین و رشد استقلال‌طلبی در میان کشورهای این منطقه، آمادگی تهران را برای همکاری در زمینه اجرای طرح‌های دو‌جانبه و سه‌‌جانبه در آن کشور اعلام کرد.

دیروز در دیدار وزرای امور خارجه ایران و لائوس نیز متکی همکاری در بخش صنایع نفت، گاز، سد و پل‌سازی، ‌ساخت نیروگاه پتروشیمی و همچنین صنایع کشاورزی را از زمینه‌های همکاری میان دو کشور عنوان کرد.

تونگ لوم سیسولیت، وزیر امور خارجه لائوس هم با دعوت از وزیر امور خارجه ایران برای دیدار رسمی از لائوس افزود: اطمینان دارد سفر متکی زمینه را برای گسترش بیشتر روابط فراهم خواهد کرد. وی همچنین از عضویت غیردائم ایران در شورای امنیت حمایت کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار یونیان وین، وزیر امور خارجه میانمار نیز با اعلام حمایت ایران از کشورهای در حال توسعه، مشکلات و نارسایی‌های موجود در جهان را نتیجه سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه برخی قدرت‌ها دانست و تأکید کرد که با حفظ وحدت و انسجام ملی و گسترش و تعمیق روابط میان کشورهای در حال توسعه، فشار قدرت‌های سلطه‌گر بی‌تأثیر خواهد بود. 

سرگئی مارتینوف، وزیر امور خارجه بلاروس هم در دیدار منوچهر متکی، همکاری با ایران را دارای اهمیت راهبردی برای کشورش برشمرد و گفت: روابط میان دو‌ملت ایران و بلاروس گرم و صمیمانه است و عمق و حجم این روابط نیز روز به روز در حال گسترش است.

متکی دیروز همچنین با وزرای امور خارجه لبنان و کره شمالی نیز دیدار و در مورد مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

با توجه به اینکه نشست وزرای امور خارجه 118کشور عضو جنبش غیرمتعهدها از امروز رسما در تهران آغاز می‌شود، انتظار می‌رود که روند دیدارهای دوجانبه منوچهر متکی و همتایان وی ظرف امروز و فردا همچنان ادامه داشته باشد.