رییس سازمان چای کشور قیمت برگ‌ سبز چای درجه یک را، 6 هزار و 690 تومان و درجه دو 4 هزار و 781 اعلام کرد. اما فعالان چای نسبت به آن اعتراض دارند.

همشهری آنلاین_فرشته رضایی: «حبیب جهانساز»  با اشاره به اینکه کارخانه‌ها می‌توانند از این پس برای خرید برگ سبز از سازمان چای اقدام و عقد قرارداد کنند گفت: در قیمت خرید برگ سبز چای ۷۵ درصد، سهم کارخانه‌ها در نظر گرفته شده که پس از خرید برگ سبز چای از چایکاران به ۷۵ درصد قیمت به کارخانه‌ها فروخته می‌شود.

خرید برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با سال گذشته، به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته است. سال گذشته نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک،  ۴۶۰۰ تومان و نرخ برگ سبز درجه دو ۳۳۰۰ تومان بود.

با این حال فعالان حوزه چای از نرخ فعلی خرید تضمینی راضی نیستند. «نعمت یاورزاده» رییس سندیکای چای کشور در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: سازمان چای تعریفی از برگ سبز درجه یک و دو دارد که اگر بر اساس آن باشد نرخ تضمینی عادلانه نیست. این قیمت علیرغم افزایش نسبت به سال قبل بسیار پایین است و متناسب با رشد تورم در جامعه نیست. اما عرف شده این رقم از قبل پایین باشد و اکنون نیز با وجود افزایش، رقم بسیار پایینی است و برای کشاورزان به صرفه نیست. وقتی چای سبز با کیفیت پس از فرآوری به قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان فروخته می شود حداقل انتظار این است که خرید تضمینی برگ سبز کیفی دو برابر این باشد و نرخ عادلانه در واقع ۱۵ هزارتومان است.

رییس سندیکای چای کشور در ادامه می گوید: نسبت به ارزش قیمت سال های گذشته نرخ تضمینی پایین است و دوره های گذشته نرخ چای و قند و شکر یکسان بود اما اکنون این روند بر اساس تورم موجود نیست.

یاورزاده ادامه می‌دهد: متوسط سطح زیر کشت باغداران گیلان و مازندران ما زیر ۷ تا ۸ هزار متر است و به یک هکتار هم نمی‌رسد. کشاورزان ما باغداران کوچکی هستند. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همۀ این ۵۰ هزار نفر چایکار، از باغشان کل هزینه‌ زندگی‌شان را تامین کنند. اما می‌توانیم فعلاً شغل‌های جنبی برای آنان تعریف کنیم. ضمن اینکه باید تلاش کنیم با بهزراعی باغات، برداشت ما در سطح کشت تا ۴ برابر این مقدار برسد و نیز با بهبود سیاست‌ها، چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ هکتار از مخروبه‌های منابع طبیعی به سطح زیر کشت چای برود. زیرا نرخ خرید فعلی و حجم تولید فعلی، قیمت برگ سبز معیشت کشاورزان را تامین نمی‌کند.

بر اساس آمارها حدود ۶ هزار هکتار باغات چای رها شده در گیلان وجود دارد که در صورت احیا ۱۰ هزار تن به تولید چای خشک در استان اضافه می‌کنند.

به گزارش همشهری در سال زراعی گذشته از مجموع برداشت ۱۳۳ هزار تن برگ سبز چای در حدود ۳۰ هزار تن چای خشک بعمل آمد.