به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، از عصر دیروز ویدئویی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن، یکی از مسافران خانم با اشاره به اینکه این پرواز مربوط به آبادان به مشهد است، میگوید ایرلاین مربوطه نهتنها مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده، بلکه ۴۰ نفر بیش از ظرفیت کامل هواپیما، اقدام به مسافرگیری کرده است.
در این ویدئو مشاهده میشود برخی مسافران در راهروی هواپیما ایستادهاند و مترصد جایابی برای نشستن روی صندلیها هستند.
خانم مسافر در این ویدئو اظهار میکند: تمام صندلیهای هواپیما پر هستند و تعداد مسافران معطل در راهروی هواپیما که فاقد صندلی هستند را هم ۳۰ تا ۴۰ مسافر برآورد میکند. البته با توجه به محدود بودن زاویه دید در این ویدئو، امکان اثبات این اظهارات از طریق ویدئو وجود ندارد.
سازمان هواپیمایی کشوری: از ایرلاین مذکور گزارش خواستیم
در این میان محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است: به قشمایر اعلام شده که هر چه سریعتر گزارشی از اتفاقات این پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.
وی افزود: امروز گزارش مذکور تهیه و به سازمان ارائه خواهد شد. ضمن اینکه شرکت هواپیمایی مذکور باید اطلاعیهای هم در این خصوص منتشر کند و به مردم توضیح بدهد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تصمیم نهایی این سازمان در خصوص برخورد با تخلف احتمالی این ایرلاین تصریح کرد: باید ابتدا گزارش اتفاق برای ما ارسال شود و اگر تخلف شرکت هواپیمایی مذکور برای ما محرز شد، قطعاً برخورد و جریمه خواهیم کرد.
مدیرعامل ایرلاین: هواپیما مشکل فنی داشت
حسن قاسمی، مدیرعامل ایرلاین مذکور، نیز گفت: هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت کرده بودیم، یک فروند ایرباس ۳۲۰ بود که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریباً کمی بیش از ۸۰ نفر میشود و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.
وی افزود: برای این تایپ هواپیما، مشکل فنی ایجاد شد و ناچار شدیم یک فروند هواپیمای RJ (از خانواده هواپیماهای BAE) جایگزین کنیم که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا)، حدود ۷۰ نفر است. از همین رو به مسافرانِ مازاد پیشنهاد دادیم بلیت خود را لغو و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند اما متأسفانه مابقی مسافرانی که بلیت خریداری کرده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند. به آنها هم توضیح دادیم که اگر این تعداد بخواهید سوار هواپیما شوید، ظرفیت پرواز از قانون ۶۰ درصد، اُوِر میشود.
وی تصریح کرد: پس از آنکه مسافران سوار میشوند، این خانمی که ویدئوی مذکور را تهیه کرده، به دروغ میگوید ۴۰ نفر بیش از ظرفیت سوار شدهاند. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ برای هر صندلی یک ماسک اکسیژن در نظر گرفته شده است. من خودم خلبانم. اگر برای هر پروازی اتفاق Emergency رخ دهد یا برای مسافران مشکل کمبود اکسیژن پیش بیاید، خلبان باید پاسخگو باشد که چرا برای مسافران، ماسک اکسیژن به تعداد کافی در پرواز نبود.
کاپیتان قاسمی با بیان اینکه قبول داریم که در این پرواز بیشتر از ۶۰ درصد مسافر سوار شده است، گفت: اما اینکه بیش از ظرفیت هواپیما بلیت فروخته شده، کذب است. اصلاً امکان آن وجود ندارد که مسافری بیش از ظرفیت هواپیما سوار شود.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: به نظر میرسد برخی مسافران با انتشار چنین ویدئوهایی قصد دارند در مقصد یا پول بلیت را بگیرند یا بلیت مابهازا دریافت کنند؛ البته با این حال ما در مشهد به تعدادی از مسافران، بلیت پرواز مشابه دادهایم.
کاپیتان قاسمی افزود: همین اتفاق هم برای پرواز برگشت (مشهد - آبادان) رخ داد اما چون دیدیم به این وضعیت مجدداً دچار میشویم، اجازه سوار شدن بیش از ۶۰ درصد ظرفیت را ندادیم.
وی ادامه داد: قصد داریم با شکایت از این خانم مسافر در پلیس فتا اعاده حیثیت کنیم.
به گفته مدیرعامل قشمایر، مدرک پرواز (Load Sheet) موجود است که چه تعداد مسافر در پرواز حضور داشتهاند و چه تعداد صندلی خالی مانده بود.