تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

صیادان مازندرانی با پایان فصل صید، تورهای خود را از آب بیرون کشیدند اما امسال به دلیل کاهش ۲۷ درصدی صید، شرایط دشوارتری را نسبت به سال‌های گذشته پشت‌سر گذاشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر که از ۲۰ مهر ۱۳۹۹ آغاز شده بود پس از ۵ روز تمدید، جمعه گذشته -۲۰ فروردین- به پایان رسید و نزدیک به ۴۲۰۰ صیاد مازندرانی عضو ۵۴ شرکت تعاونی پره صیادی کارشان در دریای مازندران به پایان رسید. اما آمارهای صید در پایان فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بازار صیادان مازندران کسادتر از سال‌های گذشته بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین از کاهش ۲۷ درصدی میزان ماهی‌های استخوانی صید شده در تور صیادان مازندران خبر داد و گفت: تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مجموع ماهی صید شده توسط صیادان مازندرانی ۲۶۴۲ تن بود که نسبت به فصل صید قبلی حدود ۹۵۰ تن کاهش را نشان می‌دهد.

قاسم کریم‌زاده درباره ارزش اقتصادی میزان ماهی صید شده از سوی صیادان مازندرانی اظهار کرد: امسال مجموع ارزش اقتصادی ماهیان صید شده حدود ۱۵۸ میلیارد تومان بود. کاهش ۲۷ درصدی صید سبب شد که با وجود افزایش سالانه قیمت ماهی در بازار، مجموع فروش ماهی‌های صید شده توسط صیادان مازندران نیز ۲ درصد نسبت به گذشته کاهش یابد.

به گفته این مسئول حدود ۷۰ درصد ماهی‌های صید شده در فصل صید امسال ماهی سفید، ۱۵ درصد ماهی کفال و ۱۵ درصد هم ماهی کپور بود.

نگاهی به آمارهای سال گذشته صید ماهی در مازندران نشان می‌دهد که شرایط درآمدی نزدیک به ۴۲۰۰ خانوار وابسته به جامعه صیادی استان به مراتب سخت‌تر شده است و در روندی نزولی نسبت به سال‌های قبل قرار گرفته است.

کاهش ۲۷ درصدی صیدسالجاری در حالی رقم خورد که صیادان این استان سال گذشته (فصل صید ۱۳۹۸-۱۳۹۹) نیز کاهش ۴۸ درصدی را نسبت به فصل صید ۱۳۹۷-۱۳۹۸ تجربه کرده بودند. در فصل صید قبلی مجموعا ۳۶۰۰ تن انواع ماهی‌های استخوانی در تور صیادان مازندران قرار گرفته بود که ۴۸ درصد کمتر از فصل صید پیش از آن بود. همچنین از نظر ارزش اقتصادی و میزان فروش نیز صیادان استان در فصل صید قبلی با فروش ۱۶۸ میلیارد تومانی کاهش ۲۰ درصدی نسبت به فصل صید ۱۳۹۷-۱۳۹۸ را تجربه کردند.

صیادان مازندرانی در فصل صید ۹۷-۹۸ حدود ۷ هزار تن ماهی صید کرده بودند و پس از چند سال رکود، سال خوبی را پشت سر گذاشتند. اما از فصل صید ۹۸-۹۹ دوباره میزان صید در مسیری نزولی قرار گرفت و با وجود شرایط دشوار اقتصادی موجود در کشور، از درآمد این قشر به دلیل کاهش صید به شکل محسوسی کاسته شده است. زیرا با وجود افزایش بیش از دو برابری قیمت‌ها در یک سال اخیر، درآمد صیادان نه تنها افزایش نیافت، بلکه به واسطه کاهش صید از درآمد ۲ سال قبل آن‌ها نیز کمتر شده است.