تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

ابتلای روزانه حدود هزار نفر از گیلانی‌ها و نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از پر شدن تخت‌های بیمارستانی اکنون گلایه‌ از باز بودن راه‌های ارتباطی در تعطیلات نوروز را بیش از قبل کرده است.

همشهری آنلاین- فرشته رضایی: با وجودی که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت از در پیش بودن موج چهارم کرونا و سهمگین بودن آن خبر داده بودند، اما طبق اعلام ستاد ملی کرونا راه‌های مواصلاتی باز و گیلان به دومین مقصد سفر گردشگری کشور در ایام نوروز بدل شد.

به گفته‌ مسعود حلاج‌پور، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۵۷۷ مسافر در نوروز امسال وارد گیلان شدند که از این بین ۳۲۶ هزار و ۴۵۶ نفر در طرح نوروزی امسال در اقامتگاه‌ها و تفرجگاه‌های استان ساکن شدند. همچنین ۲۸۶ گردشگر خارجی بناها و تفرجگاه‌های گیلان را مقصد گردشگری خود انتخاب کردند.

بر اساس آمارهای موجود در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گیلان، تیم‌های نظارتی ستاد خدمات سفرهای نوروزی، با انجام ۳۶۹۰ مورد بازدید میدانی، به شکل مستمر از نحوه‌ خدمت‌رسانی و رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی استان بازدید کردند.

فعالیت ویلاهای غیرمجاز

هر چند حمیدرضا آذرپور، معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان، در گفت‌وگوی نوروزی خود با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود: اطمینان خاطر می‌دهیم که در تأسیسات گردشگری و اقامتی مجاز استان کسی به کرونا مبتلا نخواهد شد زیرا تا واحد ضدعفونی نشود در اختیار مهمان بعدی قرار نمی‌گیرد، اما با این حال بسیاری از کسانی که صاحب ویلاهای غیررسمی بودند اقدام به اجاره ویلا به مسافران می‌کردند که با توجه به غیررسمی بودن این ویلاها امکان نظارت و پایش آنها از سوی متولیان امر وجود نداشت.

حسین رفیعی، یکی از شهروندان گیلانی، در این زمینه بیان می‌کند: با توجه به کمبود امکانات و خستگی کادر درمان و نیز نبود درمان قطعی و واکسن بهتر بود ستاد ملی کرونا با درایت سعی می‌کرد مردم را اقناع کند و راه‌ها را مثل گذشته ببندد، نه اینکه با وفور مسافر در استان و تجمع در تفرجگاه‌ها باعث افزایش بیماران کرونایی شود.

یکی دیگر از کسانی که در ایام نوروز در گیلان اقدام به اجاره ویلا کرده بود، با بیان اینکه در ویلاهایش که زیر نظر سازمان گردشگری هستند پروتکل‌ها رعایت می‌شده است، می‌گوید: این ویلاها با اتمام اقامت مسافران ابتدا ضدعفونی می‌شدند و بعد به مسافران بعدی اجاره داده می‌شدند. اما مشکل ما ویلاهای غیررسمی بودند که شبی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از مسافران می‌گرفتند و اصلاً هم موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کردند. همواره گفته می‌شود که مشکل از هتل‌ها و اقامتگاه‌هاست، اما مسافران بعد از اسکان در این مکان‌ها به طور مداوم در اماکنی مثل بازارها و سواحل که بسیار هم شلوغ بودند، تجمع می‌کردند و کسی هم مانع این حجم از تجمع و تردد با توجه به در پیش بودن پیک کرونا نمی‌شد.

بی‌اعتنایی به کرونا و قرمز شدن گیلان

طبق آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، بیش از ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار دستگاه خودرو طی نوروز در راه‌های استان تردد داشته‌اند. این استان، با متوسط تردد ساعتی ۶۲۰ وسیله نقلیه در ساعت، چهارمین استان پرتردد کشور از ابتدای طرح نوروزی (بیست‌وسوم اسفندماه گذشته) تا پانزدهم فروردین‌ماه امسال بوده است.

بر اساس آخرین آمار دریافتی از ۴۲ دستگاه ترددشمار استان، در مدت یادشده یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۶۲ دستگاه وسیله نقلیه وارد استان شدند که این تعداد ورودی خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نهایتاً این میزان تردد منجر به قرمز شدن وضعیت گیلان شده است. بر اساس آخرین آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وضعیت شیوع کرونا، در حال حاضر هزار و ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در ۲۴ساعت گذشته ۲۴۴ نفر به این آمار افزوده شده‌اند.

به گفته‌ حسن رخ‌شاد، مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان، تاکنون ۳۳ هزار دوز واکسن کرونا به استان تعلق گرفته است. از ابتدای آغاز واکسیناسیون کرونا، در مرحله اول ۱۴ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی و سینورفام به گیلان تعلق گرفت که تاکنون ۱۳۴۰۰ دوز به گروه‌های هدف ازجمله کادر درمان، پرستاران، نظام پزشکی، جانبازان، بیماران خاص و پاکبانان شهرداری‌ها تزریق شده است. باقی واکسن‌ها نیز باید به افراد باقی‌مانده از این گروه‌ها تزریق شود.

رخ‌شاد می‌افزاید: امروز نیز ۱۸ هزار دوز سهمیه جدید از نوع آسترازنکا وارد استان شده است که به گروه‌های تعیین‌شده تزریق می‌شود.