رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از در نظر گرفتن اعتبار ویژه برای ترمیم سردهنه‌های کشاورزی سه استان شمالی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل نجار امروز، چهارشنبه، یکم اردیبهشت، در سفر به مازندران و بازدید از برخی پروژه‌های مربوط به پیشگیری از سیلاب در شهرستان سوادکوه گفت: با توجه به تخریب و آسیب دیدن و کم‌دوام شدن برخی از سردهنه‌های کشاورزی به‌دلیل شرایط اقلیمی و همچنین سیلاب‌های چند سال اخیر در استان‌های شمالی، یکی از اولویت‌های مد نظر سازمان مدیریت بحران برای این مناطق بهسازی و بازسازی این سردهنه‌ها بود که اعتبار لازم برای این کار در نظر گرفته شد.

وی افزود: پیش‌تر نیز برای بهسازی سردهنه‌ها و انجام برخی از کارهای مرتبط با مدیریت بحران به صورت اعتباری در اختیار استان‌ها قرار گرفته بود. اما با پیشنهادی که برای ترمیم سردهنه‌ها از استان به سازمان مدیریت بحران ارائه شد و پس از انجام بررسی‌های لازم، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در مازندران اختصاص داده شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران مازندران تأکید کرد: این اعتبار برای دو استان شمالی دیگر یعنی گیلان و گلستان نیز در نظر گرفته شده است تا با بهسازی سردهنه‌ها تأمین آب مزارع برای کشاورزان این استان‌ها تسهیل شود.

به گفته نجار، مجموع اعتباری که برای ترمیم و بازسازی سردهنه‌های کشاورزی سه استان شمالی در نظر گرفته شده حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

بخش مهمی از خسارات واردشده به سردهنه‌های کشاورزی مازندران ناشی از سیل ابتدای سال ۱۳۹۸ است که بیش از ۷۰۰ سردهنه کشاورزی مازندران را تخریب یا با آسیب جدی مواجه کرد.

سردهنه‌های سنتی یکی از مهم‌ترین منابع آبیاری زمین‌های کشاورزی و شالیزاری در مازندران محسوب می‌شوند که نقش مهمی در توزیع و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی از منابع آبی دارند.