تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

استاندار خراسان شمالی از شناسایی ۶ هزار و ۱۷۷ نفر بیسواد واقعی در استان خبر داد و گفت:‌ با اجرای طرح ارتقاء «با سوادآموزی» جمعیت باسواد استان تا پایان سال به ۹۷ درصد خواهد رسید.  

به گزارش همشهری آنلاین، محمدعلی شجاعی با اشاره به انعقاد اجرای تفاهمنامه بین استانداری و سازمان نهضت سوادآموزی کشور اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه با هدف افزایش سطح سواد استان تاکنون ۱۶ هزار و ۸۱۶ نفر جذب و مشغول خدمت شده‌اند. اعتبارات اختصاص یافته برای این تفاهمنامه هم ۲۰ میلیارد تومان است که ۱۵ میلیارد و هشتصد میلیون تومان تعهد سازمان نهضت سوادآموزی و ۴ میلیارد و دویست میلیون تومان تعهد استان خواهد بود.

شجاعی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین به برنامه‌ریزی عملیاتی مدون و منسجم برای اجرای این تفاهمنامه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد بی‌سوادان شناسایی شده در خراسان شمالی ۶۶ هزار و ۷۸۲ نفر بود که با پالایش این افراد در نهایت ۶ هزار و صد و هفتاد و هفت نفر بی‌سواد واقعی شناسایی شدند. برای آموزش این تعداد بی‌سواد شش هزار و ۱۳۰ نفر جذب سوادآموزی و همچنین ده هزار و ۶۸۴ نفر در قالب فعالیت‌های مکمل جذب شدند و تاکنون ۱۶ هزار و ۷۱۶ نفر در قالب این تفاهمنامه به خدمت گرفته‌ شده‌اند.

به گفته استاندار خراسان رضوی این تفاهمنامه شامل آموزش به بی‌سوادان صفر و افراد کم‌سواد است و افراد کم‌سواد تحت آموزش در دوره‌های ارتقا، انتقال و تحکیم سواد مورد آموزش قرار گرفتند. از کل جمعیت تحت پوشش این طرح ۷۶.۲۳ درصد خانم و ۲۳.۷۷ درصد آقا بودند، همچنین ۳۴.۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش شهری و ۶۵.۴۶ درصد روستایی تعیین شده‌اند.  

این مسئول با تاکید بر اجرای طرح ارتقاء با سوادآموزی در استان از افزایش ۹۷ درصدی سوادآموزی در خراسان شمالی خبر داد و گفت:‌ گروه هدف اجرای این طرح افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند و بیشترین گروه جذب شده در بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال قرار دارند.

گفتنی است خراسان شمالی جزو سه استان برتر به لحاظ میزان جذب بیسوادان و اقدامات انجام در کشور است.