به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشهای مطرح شده از سوی فرهنگیان، دانشآموزان و خانواده ها در شبکه شاد، اظهار کرد: از ۲۱ اسفند تا کنون بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیام از معلمان، مدیران مدارس، دانشآموزان و خانوادهها به دست ما رسیده است که 6 میلیون کاربر این پیامها را ارسال کردهاند؛ همکارانم با استفاده از روشهای الکترونیکی و هوشمندسازی، این پیامها را دستهبندی کردهاند و بر اساس بیشترین فراوانی به این پیامها پاسخ میدهم.
آغاز امتحانات دانشآموزان بعد از عید سعید فطر
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه که از سوی همکاران مطرح شده است مربوط به امتحانات است و بیش از ۳۰ درصد سؤالات و ابهامات مربوط به نحوه برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی جاری است، گفت: بر اساس پیشبینیها و هماهنگیهایی که به عمل آوردیم، مقرر شد که امتحانات را بعد از عید سعید فطر یعنی پس از ۲۷ اردیهشت آغاز کنیم و تلاش میکنیم که متناسب با پایههای تحصیلی مختلف، حداکثر تا قبل از ۲۸ خرداد که زمان برگزاری انتخابات است، امتحانات به پایان رسیده باشد.
وی با تأکید بر اینکه ۲۷ اردیبهشت پایان دوره تحصیلی برای دوره متوسطه و پایان اردیبهشت، پایان دوره آموزش برای دانشآموزان ابتدایی است، بیان کرد: امتحانات به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار میشود؛ برای پایههای نهم و دوازدهم اصرار داریم که امتحانات را حضوری برگزار کنیم.
آیا امتحانات پایههای نهم و دوازدهم حضوری است؟
وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که برخی مطرح میکنند که چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه میشود؟»، افزود: به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و بدون رعایت ملاحظات، تأکیدات و سفارشها و پروتکل های بهداشتی، امتحانات را به صورت حضوری برگزار نخواهیم کرد؛ به عبارت دیگر این کار زمانی انجام شود که با مسؤولین بهداشت و سلامت کشور هماهنگ شده باشد و از این جهت دانشآموزان نگرانی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: اگر میگوییم امتحانات حضوری باشد، به خاطر دانشآموزان است زیرا امتحانات این دو پایه، امتحانات تأثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی آنها اثرگذار است و اگر غیرحضوری برگزار شود، احتمال این وجود دارد که حقوق آنها تضعیف شود و نگرانیهایی درباره همسانی نمرهدهی و سنجش تحصیلی دانشآموزان پیش میآید به همین دلیل باید امتحانات یکسان و هماهنگ برگزار کنیم تا مطمئن باشیم حق هیچ دانشآموزی تضعیف نمیشود.
ممکن است زمان برگزاری امتحانات پایههای نهم و دوازدهم تغییر کند!
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر در زمان اعلام شده امتحانات، از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود، ممکن است زمان امتحانات پایههای نهم و دوازدهم به تأخیر بیفتد اما مصر هستیم به صورت حضوری برگزار شود اما برای سایر پایهها در صورتی که اجازه برگزاری حضوری امتحان وجود نداشت، به صورت غیرحضوری خواهد بود و کیفیت برگزاری آن بر عهده شورای مدرسه است.
وی ادامه داد: شورای مدرسه میتواند از روشهای مختلفی مانند فضای مجازی و ابزارهای برگزاری آزمون که در اختیارشان هست برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و امتحانات پایان سال استفاده کند؛ مهمترین عامل ارزشیابی، معلم است و اینکه معلم به ارزیابی دقیقی از وضعیت تحصیلی دانشآموزان خود دست یابد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این موارد پیشبینی ماست و هنوز بیش از سه هفته تا پایان سال تحصیلی، زمان باقی مانده و باید ببینیم شرایط چگونه خواهد بود و امیدوارم به سمت آرامش بیشتر و مهار کرونا پیش برویم و شرایط شهرها و مناطق مختلف به وضعیت مناسبتری، بهبود پیدا کند.
چرا برخی افراد از حذفیات کتابهای درسی خبر ندارند؟!
حاجیمیرزایی درباره حذفیات امتحانات گفت: برای تمام پایههای تحصیلی در شرایط قرمز، نارنجی و آبی کرونایی، مشخص کردیم که چه درسهایی حذف میشود و این موارد را در ابتدای سال تحصیلی مشخص کردیم اما تعجب میکنم که چرا برخی افراد سؤال میکنند.
وی افزود: از مناطق و مدیران مدارس در خواست میکنم این اطلاعات را در اختیار دانشآموزان قرار دهند همچنین این اطلاعات سایت مرکز سنجش کیفیت آموزشی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قرار دارد؛ البته تصمیم درباره محتوای امتحانات با شورای مدرسه است که متناسب با شرایط منطقه تصمیمگیری میکند.
وی تأکید کرد: امیدواریم با کمک همه، امتحانات را به بهترین وجه برگزاری کنیم و پایان شیرین و خوشی برای سال تحصیلی داشته باشیم که با سختیهای بسیاری همراه بود؛ امسال روشهای نو را تجربه کردیم و از روشهایی استفاده کردیم که قبلا استفاده نکرده بودیم و با مشکلات و تنگناهای بسیاری روبهرو شدیم و همه ما تلاش کردیم این کاستیها را به حداقل ممکن برسانیم.
نگرانی از یادگیری در فضای مجازی
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۳۰ درصد پیامها مربوط به آموزش در فضای مجازی و تنگناهای آن است، گفت: یک دغدغه این است که یادگیری در فضای مجازی به خوبی اتفاق نمیافتد؛ من این موضوع را قبول دارم؛ یکی از واقعیتهای مهمی که در اجلاس وزرای آموزش و پرورش مطرح شد، این موضوع بود و دنیا به این باور رسیده است که معلم و مدرسه جایگزین دیگری ندارد و هیچ چیزی جایگزین ارتباط چهره به چهره نیست.
وی افزود: قبول داریم آموزش در این بستر با کاستیهایی روبروست و تدریس در فضای مجازی متفاوت از تدریس در فضای حضوری است؛ اما چه کنیم وقتی اجازه نداریم که مدرسه را باز کنیم و وقتی که حضور دانشآموزان در مدرسه خطر دارد، آن چیزی که اثر کاهش کیفیت را میتواند جبران کند، تلاش بیشتر دانشآموزان است و اجازه ندهند که با افت آموزشی همراه شوند؛ همچنین تلاشهای خوبی شده است و تولید محتواها به روشها و شیوه های مختلف انجام شده و در دسترس است.
اینترنت شبکه شاد رایگان است
حاجیمیرزایی به اشاره به گلایه برخی مردم نسبت به عدم پوشش اینترنت، گفت: درست است که پوشش اینترنت، سراسری نیست اما پهنای باند و پوشش روز به روز بهبود مییابد و امیدوارم تمام مناطق ایران تحت پوشش اینترنت قرار گیرند.
وی درباره رایگان بودن استفاده از اینترنت در شاد، نیز افزود: کار در شبکه شاد رایگان است و این موضوع از طریق تمام اپراتورها و شبکههای خانگی رایگان است و هیچ یک حق ندارد که بابت خدمات اینترنت شاد، هزینه بگیرند و نمیگیرند؛ اگر خطایی رخ داده حتما منعکس کنند تا پیگیری می شود. البته فقط آن بخشی که افراد در فضای شاد هستند، رایگان است.
به نظر نمیرسد مجالی برای برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان برگزاری حضوری کلاسهای درس در سال تحصیلی جاری وجود دارد؟»، اظهار کرد: اکنون شرایط کشور دشوار است و ما به هفتههای آخر سال رسیدیم و به نظر نمیرسد مجالی برای برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: علاقهمند بودیم اگر فرصتی داشتیم دوره حضوری کوتاهی برای جبران کاستی برگزار کنیم اما به نظر می رسد شرایط مناسبی نیست و پیشبینی نمیکنیم در این سال، آموزش حضوری داشته باشیم؛ امیدواریم با رفع کاستیها، سال آینده کلاسها حضوری باشد.
وضعیت استخدام در آموزش و پرورش
حاجیمیرزایی درباره وضعیت استخدام در آموزش و پرورش گفت: آن کسانی که قبل از 92 با آموزش و پرورش همکاری داشتند، باید تبدیل وضعیت میشدند که اقدامات لازم صورت گرفته و تا کنون بیش از دو سوم مشمولان تعیین وضعیت شدهاند و یک سوم باقی مانده نیز در همین بهار، تعیین وضعیت خواهند شد.
وی افزود: سایر علاقهمندان به استخدام در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهبد رجایی وارد شوند که از دو طریق امکان پذیر است؛ روش اول تعهد خدمت است که علاقهمندان از طریق کنکو میتوانند شرکت کنند و از همان زمان قبولی، استخدام میشوند و حقوق میگیرند؛ روش دوم هم ماده 28 است که از فارغالتحصیلان دانشگاهها، نیرو جذب میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون ماده 28 را سازمان اداری و استخدامی برگزار میکند و همه کسانی که در مدارس غیردولتی و طرق دیگر با آموزش و پرورش همکاری میکنند هم میتوانند شانس خود را آزمون کنند؛ برای کسانی که با ما همکاری کنند سن شرکت در آزمون را به میزان همکاری آنها با ما، افزایش میدهیم.
حق التدریس معلمان را در پایان سال گذشته تسویه کردیم
حاجیمیرزایی درباره حقالتدریس معلمان گفت: حق التدریس معلمان را در پایان سال گذشته تسویه کردیم و ۱۵ روز شهریور ماه تا آخر اسفند، مطالبات محاسبه و پرداخت شد.
وی در خصوص گلایه از پرداخت شهریه در مدارس، اظهار کرد: مکرر اعلام کردیم در مدارس دولتی دریافت پول، وجهه قانونی ندارد و کاری داوطلبانه است و هیچ کس حق ندارد کسی محبور به پول دادن کند و اگر این کار را انجام دهد تخلف است و اگر گزارش شود با متخلف برخورد میشود.
در خصوص مشکل فارغالتحصیلان دانشسراها تصمیمگیر نیستیم
وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه فارغالتحصیلان دانشسراها گفت: فارغالتحصیلان دانشسراها بین یک تا 5 سال بعد از فارغالتحصیلی استخدام شدند و آن دوره در ابتدا بر اساس حکم دیوان، محسوب شده است ولی اخیرا دیوان عدالت گفته است که این زمان نمیتواند محسوب شود.
وی افزود: ما در کنار آنها هستیم اما تصمیمگیر نیستیم؛ از طریق سازمان بازنشستگی و در کنار نمایندگان این معلمان پیگیری میکنیم.
آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان
حاجیمیرزایی درباره آخرین وضعیت لایحه رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: قول داده بودیم که لایحه را قبل از پایان سال تحویل مجلس دهیم که این امر انجام شد و در مجلس اعلام وصول شد.
وی افزود: زمان اجرای رتبه بندی معلمان، هر زمانی است که مجلس تصمیم بگیرد اما ما بودجهاش را از اول فروردین پیشبینی کردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی درخصوص عدالت آموزشی، گفت: روی عدالت آموزشی بسیار حساس هستیم و یکی از موثرترین عدالت، توزیع کیفیت آموزشی به طور مساوی در ایران است؛ فاصله هایی داریم و تلاش داریم که پر کنیم همچنی تلاش کردیم که کرونا این فاصله ها را تشدید نکند.
وی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم نصیب آموزشی در تمام کشور یکسان است ولی در این مسیر حرکت می کنیم و جزو اهداف نظام تعلیم و تبیت است.