همشهری آنلاین: نمایندگان 11 آژانس فضایی از سراسر جهان، ماه گذشته در مونترآل کانادا جمع شدند تا راجع به توسعه‌ کاوش‌های انسانی و رباتی در منظومه‌ شمسی به تبادل نظر بپردازند.

در سال 2007، نشست چندجانبه‌‌ آژانس‌های فضایی منجر به تهیه‌ «استراتژی جهانی کاوش‌های فضایی چارچوبی برای همکاری» شد. این سند همکاری بر مکان‌هایی در منظومه‌¬ شمسی تاکید می‌کند که ممکن است روزی مقصد انسان‌ها جهت زندگی و کار کردن باشد. تدوین این سند، قدم مهمی در  همکاری‌های فضایی به شمار می‌رود.

 در همین راستا «گروه بین‌المللی هماهنگی کاوش‌های فضایی» (International Space Exploration Coordination Group – ISECG)  تشکیل شده است تا به تسهیل روند همکاری‌ها کمک نماید.

در نشست اخیر ISECG در مونترآل، که به میزبانی آژانس فضایی کانادا برگزار شد، شرکت‌کنندگان در بسیاری از زمینه‌ها به پیشر‌فت ها‌ی ‌‌‌‌‌‌‌قابل توجهی دست پیدا کردند که همکاری‌ها را تسهیل خواهد کرد. از جمله تاسیس دبیرخانه ISECG که در ابتدا به وسیله‌ آژانس فضایی اروپا (ESA) اداره خواهد شد.
 
به گزارش ماهنامه نجوم، شرکت‌کنندگان همچنین به تبادل نظر در مورد رابطه‌های لازم برای همکاری با یکدیگر جهت تکمیل زیرسا‌خت‌های فضایی نظیر ‌سفینه‌ها، ماه‌نوردها و سکونت در ماه پرداختند. در صورت استاندارد شدن این رابطه‌هاٰ زمینه‌های همکا‌ر‌ی‌ها‌‌ی بین‌المللی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. همچنین آژانس‌های فضایی شرکت‌کننده بر لزوم حفظ ارتباط و گفتگوهای چندجانبه در طی مدتی که برنامه‌های فضایی هر یک به تنهایی مشغول پیشرفت است، تاکید کردند.
 
در نشست مونترآل، نمایندگان کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، اوکراین، انگلستان، آمریکا و آژانس فضایی اروپا حضور داشتند.