تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز توزیع ۱۸ هزار و ۲۱۰ جعبه تخم نوغان در استان خبر داد.

مسعود الماسی با بیان اینکه گیلان با ۳۵ درصد سهم تولید نوغان‌داری قطب تولید پیله‌ تر ابریشم در کشور است، به همشهری آنلاین گفت: ۹ هزار و ۹۲ خانوار در 6 هزار و ۷۰ هکتار از توتستان‌های استان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه بیش از ۴۸۰ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه امسال توزیع نهال توت نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است، افزود: سال گذشته ۵۷ هزار اصله نهال توت در استان توزیع شد که امسال این میزان به ۲۸۲ هزار نهال افزایش پیدا کرد.

وی با تأکید بر وجود بسترهای مناسب برای افزایش سطح توتستان‌های گیلان اظهار کرد: با افزایش سطح توتستان‌ها، ظرفیت برای توزیع ۳۰ هزار تخم نوغان در گیلان وجود دارد. با توجه به اینکه بخش اعظمی از نهالستان‌های گیلان فرسوده هستند، در حال برنامه‌ریزی برای تولید نهال توت جوان به‌منظور جایگزینی با نهال‌های قدیمی هستیم.

الماسی با بیان اینکه توزیع تخم نوغان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: این میزان در سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۲ جعبه و میزان پیله ‌تر ابریشم تولیدشده در سال گذشته ۵۶۰ هزار کیلوگرم بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان قیمت خرید هر جعبه تخم نوغان برای امسال را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بیمه هر جعبه تخم نوغان به مبلغ ۲۸۷ هزار و ۸۳۳ ریال در نظر گرفته شده است.

الماسی اضافه کرد: در حال حاضر توزیع تخم نوغان در ۱۱ مرکز توسعه نوغان‌داری در شهرهای لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، شفت، فومن، پیش‌حصار، صومعه‌سرا و طاهر گوراب آغاز شده است. همچنین توزیع تخم نوغان در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های رضوانشهر، ماسال، رودسر، رودبار، املش، سیاهکل، آستارا و تالش نیز در ساعات اداری انجام می‌شود.

وی بیشترین پرورش کرم ابریشم در گیلان را در شهرستان‌های لنگرود، شفت و لاهیجان دانست و درباره ارائه تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌های جدید ابریشم‌کشی در استان گفت: در حال حاضر ۳ کارگاه ابریشم‌کشی سنتی در لنگرود و یک کارگاه صنعتی در چمخاله لنگرود با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ابریشم‌کشی مشغول هستند، اما  به دلیل کمبود نقدینگی و مواد اولیه، بیشتر پیله تولیدی استان برای نخ‌ریسی به خراسان رضوی ارسال می‌شود.

این مقام مسئول در پایان از رایزنی با بانک‌های عامل به منظور ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای ایجاد ۱۵ کارگاه ابریشم‌کشی جدید در استان خبر داد.