تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶

همشهری آنلاین: ۳۰۰۰ سرباز ایتالیایی از امروز برای افزایش امنیت عمومی در کلان‌شهرهای این کشور به کار گرفته می‌شوند.

خبرگزاری اتریش از رم گزارش داد،‌ فقط در رم ۴۰۰ سرباز مستقر شده‌اند و این تعداد در میلان ۴۲۴ نفر است.

آنگونه که روبرتو مارونی، وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد، این سربازان در شش ماه آینده کنترل تاسیسات و نهادهای مختلف را در دست خواهند گرفت تا کار پلیس سبک‌تر شود. بدین ترتیب پلیس می‌تواند نفرات بیشتری را برای گشت‌زنی در خیابان‌ها به کار بگیرد.

این سربازان قرار است در مرحله اول عملیات در پنج شهر میلان، رم، ناپل، پادوآ و ورونا مستقر باشند.

در صورتی که نتیجه این عملیات مثبت باشد، آنها در پنج شهر دیگر هم مشغول خواهند شد. هزینه عملیات ارتش در کلان‌شهرها برای بودجه عمومی ۶۲.۴ میلیون یورو خواهد بود.

حمایت اهداف حمله‌های احتمالی
این سربازان که مجهز به کلت خواهند بود، فقط در حین انجام عملیات بازداشت مجاز به استفاده از آن هستند.

آنها علاوه بر این از واتیکان، کلیسای میلان، ایستگاه‌های قطار، سفارتخانه و دیگر اهداف حملات احتمالی هم مراقبت خواهند کرد. توافق بر سر انجام این عملیات حمایتی در روزهای گذشته میان مارونی و ایگنازیو لاروسا (Ignazio La Russa)، وزیر دفاع حاصل شد.

لا روسا گفت این تصمیم نشاندهنده قاطعیت دولت در رفع نگرانی شهروندان است.

با این حال نمایندگان چپگرا هشدار دادند عملیات این سربازان در مراکز تاریخی شهر یا مراکز تفریحی چهره توریستی ایتالیا را خراب می‌کند. پائولو فررو، دبیرکل جدید حزب ریفوندازیون کومونیستا (Rifondazione Comunista) در انتقاد از این طرح گفت نباید شهرهای ایتالیا را نظامی کرد.

صنف پلیس ایتالیا هم به استقرار سربازان در کلان‌شهرها اعتراض دارند. اتحادیه عوامل پلیسی ایتالیا معتقد است عملیات ارتش از دست دادن منابع و بی‌اثر است.

زندان برای مهاجران غیرقانونی
عملیات سربازان در چهارچوب بسته امنیتی صورت می‌گیرد که پارلمان ایتالیا برای مبارزه با اقدامات جنایتکارانه و مهاجرت غیرقانونی به تصویب رساند. با «بسته امنیتی» قرار است سفرهای غیرقانونی به ایتالیا با مجازات زندان مواجه شود.

این بسته اخراج مهاجران مجرم خارجی را تسهیل کرده و به ایجاد بانک داده‌ها شامل اطلاعات دی ان ای مجرمان می‌انجامد. مهاجران مجاز خواهند بود نهایتا 18 ماه را در اردوگاه‌های مختص آنها سپری کنند. در صورتی که آنها حق پناهندگی را کسب نکنند، اخراج خواهند شد.