معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از قرار گرفتن تهران در صدر ماموریت‌های امداد و نجات حوادث کوهستان برای نجات جان کوهنوردان و دوستداران طبیعت در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدباقر محمدی درباره اهم فعالیت‌های این سازمان در ماه‌های اخیر گفت: در سال ۱۳۹۹ به رغم شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و کاهش سفرهای مردم اما جمعیت هلال احمر در تمام طول سال به صورت آماده باش بوده و نسبت به ارائه خدمات امدادی در حوادث و سوانح مختلف از جمله حوادث ترافیکی، کوهستان، سیل و آبگرفتگی و زلزله اقدام کرده است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۲۷۵ مورد ماموریت و خدمات امداد و نجات انجام و به بیش از ۲۰۷ هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمات رسانی شد. در این مدت ۱۳ هزار و ۲۳۸ مصدوم و بیمار به مراکز درمانی از طریق زمینی و هوایی منتقل شدند و ۳۱۵۰ عملیات نجات فنی صورت گرفت. رهاسازی ۳۷۸۹ مصدوم ناشی از سوانح ترافیکی نیز از جمله اقدامات دیگر در این مدت بوده است که انجام شده و به بیش از ۱۷ هزار نفر از آسیب دیدگان و افراد در راه مانده اسکان اضطراری داده شد.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۴۴ مورد ماموریت ترافیکی در سطح کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که طی این مدت ۹۲۲۰ مصدوم به مراکز درمانی انتقال، ۲۹۶۱ نفر در محل حادثه درمان و ۳۷۸۹ مصدوم طی ۲۹۷۱ مورد عملیات نجات فنی از خودروهای آسیب دیده رهاسازی شده اند.

محمدی ادامه داد: بیشترین ماموریت ترافیکی در استان های گلستان با ۱۲۹۰ مورد ( ۸.۶ درصد از کل ماموریت های ترافیکی)، مازندران با ۱۱۳۶ مورد ( ۷.۶ درصد از کل ماموریت های ترافیکی) و استان اصفهان با ۱۰۸۵ مورد (۷.۲ درصد از کل ماموریت های ترافیکی) رقم خورده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص عملیات های کوهستانی اظهار کرد: همچنین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۴۲۷ مورد ماموریت امداد و نجات در ارتفاعات کوهستانی ۲۷ استان کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات ۲۰۷۵ مفقود و در راه مانده، اعزام ۶۴۰ مصدوم به مراکز درمانی، درمان سرپایی ۲۳۷ نفر  در محل حادثه شده است. بیشترین ماموریت در ارتفاعات کوهستان استان های  تهران  با ۳۱۳ مورد ( ۱۳ درصد از کل ماموریت)، فارس با ۲۲۵ مورد( ۹ درصد از کل ماموریت) و مازندران با ۱۷۸ مورد (۷ درصد از کل ماموریت) را به خود اختصاص دادند.