تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰

فرانک عطیف: چهار روز دیگر روز ماست! روز جهانی نوجوانان، به همین خاطر در صفحه امروز عنکبوت مطلب سه نوجوان را کار کرده‌ایم.

   ما نوجوان ها

   ماجرا این است که از برندگان مسابقه عنکبوت (شماره مخصوص سال نو) خواستیم به دفتر دوچرخه بیایند تا با هم درباره روز نوجوان و مطلب‌های عنکبوتی صحبت کنیم.

   قرار این بود که یا مطلب بدهند (بنویسند)، یا موضوع‌هایی را که دوست دارند در یک روز نوجوانانه در صفحه عنکبوت بخوانند، پیشنهاد بدهند تا درباره‌شان بنویسیم.

   سه نوجوان از جمع برنده‌ها موضوع‌هایی را پیشنهاد کردند و نوشتند که امروز با کمی تغییر نوجوانانه با هم می‌خوانیم.

***

   گاهی با یک تار به دنیای بزرگ عنکبوتی متصل می‌شی، هزار و یک ماجرا رخ می‌ده و... گاهی هم آن‌قدر در تارهای عنکبوت غرق می‌شیم که یادمون می‌ره برای چی توی اون پا گذاشتیم. تو یادته؟! اصلاً چه کار می‌کنی؟

   سها 17ساله: من بیشتر دنبال مطلب درباره گیاهان هستم، ولی برای بارگذاری و نصب مطلب و آهنگ هم از اینترنت استفاده می‌کنم.

   ماندانا 17 ساله: چون عضو گروه عکاسان هستم، به سایت آنها و البته سراغ نامه های الکترونیکی ام نیز می‌روم.

   پگاه 14 ساله: من بیشتر برای آشنایی با فضای اینترنت و سایت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنم و جز تحقیق‌هایی که در مدرسه مطرح می‌شود، موضوع خاصی را جست‌وجو نمی‌کنم!

   صدف 12ساله: من چون کارتون و فیلم خیلی دوست دارم، بیشتر به دنبال تازه‌های آنها هستم.

   فرید 18 ساله: من چون خبرنگار افتخاری هستم بیشتر دنبال خبرهای جدید و موضوع‌های نو در شبکه هستم تا با استفاده از آنها مطالب جدیدی بنویسم، ولی از آن برای گفت‌وگو (چت) هم استفاده می‌کنم.

   مهسا 15 ساله: راستش من بیشتر سراغ اتاق‌های گفت‌وگو می‌روم، چون دوست دارم با دیگران ارتباط برقرار کنم.

   پویا 16 ساله: من بیشتر سراغ بازی‌های کامپیوتری و گفت‌وگو می‌روم. به نظر من استفاده از اینترنت بیشتر برای همین کارهاست.

   حرف پویا مرا وادار کرد تا با نوجوان‌های بیشتری این پرسش را مطرح کنم و پس از آن به این نتیجه رسیدم که گفته پویا چندان نادرست نیست و حتی برخی از دوستانم باور دارند که یکی از مهم‌ترین استفاده‌های شبکه، سرگرمی‌هاست. بیشتر ما نوجوان‌ها در پیچ‌وخم این شبکه بزرگ تنها به دنبال علاقه‌های خود در حوزه سرگرمی هستیم و خبر نداریم که فقط بخشی از این دنیای مجازی گسترده را می‌پیماییم، ولی بیشتر محتواهای مفید و کارآمدش را مانند طبیعت بکر، دست‌نخورده می‌گذاریم. گاهی هم به دلیل اطلاع‌نداشتن از سایت‌های مناسب و البته بیکاری و بی‌هدفی، ساعت‌ها مشغول گشت‌زدن و باز کردن لینک‌های مختلف هستیم و وقتی به خودمان می‌آییم که Eror (پیغام خطا) قطع شدن از شبکه روی صفحه کامپیوتر ظاهر می‌شود و اگر هم از شبکه هوشمند استفاده کنیم که علامت عدم اتصال دایم توسط پدر و مادر برای ما فرستاده می‌شود!

   به هر حال باید راه چاره‌ای پیدا کرد تا این عنکبوت، که تارهایش تمام سقف ذهن‌ها را به خود اختصاص داده، نتواند ما را در تاب تارهایش به تب بی‌هدفی مبتلا کند. از دوستانم کمک می‌خواهم، بیشتر آنها عقیده دارند که استفاده صحیح از شبکه باید آموزش داده شود. اما با کدام بودجه و چگونه؟!

   اما نظر سمیرا شاید کمی کاربردی‌تر بود: «باید سایت‌های آموزشی، علمی، مذهبی و عکس‌ها را افزایش داد.» ندا هم پیشنهاد داد که کارهای مدرسه بیشتر از طریق کامپیوتر و شبکه انجام شود.

   محسن معتقد است: با برنامه‌ریزی مناسب و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و خود شبکه می‌توان این مشکل را برطرف کرد و سرگرمی‌های مناسب را نیز باید افزایش داد.
از نظرهای دوستانم این نکته را دریافتم که باید افراد آگاهی که با نوجوان‌ها در ارتباط و مورد اعتماد هستند، راه درست استفاده از شبکه و البته سایت‌های مناسب را معرفی کنند. در مدرسه‌ها و مراکز آموزش و تفریحی، سایت‌های مفید و البته سرگرم‌کننده معرفی شود و به علاقه‌مند‌ها آموزش دهند که چگونه از شبکه استفاده کنند.

   پس یادمان نرود این‌بار که به کلاس‌های تابستانی پا گذاشتیم، از مربی و استاد خود بخواهیم چند سایت مربوط به حرفه‌شان را به ما معرفی کنند تا به‌جای وقت‌گذرانی پای رایانه، از آن سایت‌ها استفاده کرده و با یک تیر دو نشان بزنیم، هم به علاقه‌هایمان رسیدگی کنیم و هم از وقتمان نهایت لذت و استفاده را ببریم.

مریم اویسی از تهران

همراه با فضای مجازی

   در عصر ارتباطات و فناوری، که در بسیاری از کشورهای جهان، کامپیوتر به عضوی مهم تبدیل شده است و نیز حالا که کامپیوتر به عنوان یک فناوری و در پی آن اینترنت، روز‌به‌روز در زندگی مردم بیشتر نفوذ می‌کنند، همه ناگزیر به آشنایی با این وسیله و استفاده از آن هستند، فکر کردیم بد نیست با هم برخی از کارهایی را که می‌شود به کمک اینترنت انجام داد مرور کنیم.

   امروزه نرم‌افزارها و برنامه‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توان با آنها کارهای جالب و خلاقانه کرد و کارهای دیگر را با سرعت بیشتری انجام داد. در عین حال این امکان وجود دارد که بسیاری از این نرم‌افزارها و برنامه‌ها را از اینترنت بارگذاری و نصب و یا خریداری کرد. در این مطلب می‌خواهیم به‌طور خلاصه به برخی از جدیدترین و مفیدترین آنها اشاره کنیم.

   اول بهتر است نرم‌افزار MassDownloader را معرفی کنیم: خیلی پیش آمده است که در حال بارگذاری و نصب یک فایل هستید و به دلیل قطع شدن اینترنت‌تان مجبور می‌شوید دوباره آن فایل را بارگذاری کنیم. نرم‌افزار MassDownloader به ما این امکان را می‌دهد که فایل‌های خود را با سرعت و اطمینان بارگذاری کنیم و اگر زمانی اینترنت قطع شد، خود این نرم‌افزار کار را متوقف (Pause) می‌کند و سپس می‌توانیم این نرم‌افزار را در ادامه قسمت بارگذاری شده دانلود کنیم.

   نرم‌افزار ساخت فلش SWiSH Max2 .0: این نرم‌افزار شاید از معدود نرم‌افزارهای تولید فایل‌های فلش باشد که افکت‌های فراوانی دارد و کاربر در کوتاه‌ترین مدت می‌تواند فایل متنی خود را متحرک کند.

   از این نرم‌افزار می‌توان برای طراحی سایت‌های فلش با افکت‌ها و همچنین اسکریپت‌های (scripts) آماده‌ای که در نرم‌افزار وجود دارد، استفاده کرد. 

   قفل‌گذاری روی پوشه‌ها با folder guard7 .91: یک نرم‌افزار امنیتی قدرتمند که به وسیله آن می‌توانید از دسترسی افراد غیرمجاز به پوشه‌ها، فایل‌ها و سایر منابع ویندوز جلوگیری کنید. این نرم‌افزار اطلاعات و فایل‌های خصوصی شما را با کلمه عبوری که تعیین می‌کنید، محافظت و دسترسی به آنها را غیرممکن می‌کند. همچنین این امکان را دارید که پوشه مورد نظر را از دید دیگران مخفی کنید تا کسی اصلا متوجه وجود آن نشود.

   نرم‌افزار ساخت تصویرهای سخنگوی سه‌بعدی (Crazytalk5): به کمک این نرم‌افزار می‌توانید تصویرها و کاراکتر‌های سخنگو ایجاد کنید و از آنها در فایل‌های ویدئویی شخصی، وب‌سایت‌ها (برای ساخت بنرها و تبلیغات سخنگو) ، تلفن همراه و یا در پروژه‌های خود به عنوان ارائه‌دهنده پروژه استفاده کنید. همچنین امکان فرستادن پیام‌های صوتی  به صورت انیمیشن را در پست‌های الکترونیکی و یا در کارت‌های تبریک و... فراهم می‌کند. اینها تنها ذره‌ای از امکاناتی بود که دنیای اینترنت و کامپیوتر برایمان فراهم می‌کند. اما حتما شما هم علاوه بر آنچه گفته شد، با کارهایی نظیر وبلاگ‌سازی و انواع و اقسام نرم‌افزارهای مفید دیگر که می‌توانند برای هرچه بهتر انجام دادن کارها به ما کمک کنند، آشنا هستید و سعی می‌کنید از آنها بهترین استفاده را ببرید.

   فاطمه علمافر از تهران

تبدیل کننده‌ها

   شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که بخواهید فیلمی از تلفن همراهتان را  روی سی‌دی بریزید تا درون دستگاه پخش کند، یا بخواهید آهنگ مورد علاقه‌تان حجم کمتری از حافظه گوشی‌تان را بگیرد که  در این صورت باید از تبدیل‌کننده‌ها (کانورتورها)  برای تبدیل فرمت‌ها استفاده کنید.

   کانورتورها انواع مختلفی دارند؛فیلم‌های رایانه و سی‌دی را به فیلم‌های موبایل تبدیل می‌کنند، یا برعکس. یا حجم آهنگ‌ها را  کم  می‌کنند تا فضای کمتری از کارت حافظه را بگیرند.  فیلم‌های DVD را به قطعه‌های کوچک‌تر و باکیفیت کمتر تبدیل کرد تا روی سی‌دی جا بشوند.

   مثلاً برای این کار  فیلمی را که  با دوربین گوشی‌تان گرفته‌اید و  می‌خواهید روی سی‌دی بریزید تا در دستگاه پخش‌کننده نیز پخش شود، باید با استفاده از کانورتور، آن را به فرمت تصویری «دَتْ» (dat) تبدیل کنید و سپس آن را روی سی‌دی بریزید. اگر فیلم گوشی را بدون تبدیل، رایت (write)کنید، درون دستگاه پخش‌کننده پخش نمی‌شود.

امیرحسین قنبری، خبرنگار افتخاری از تهران