تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۴

نیما علیزاده: بالاخره بعد از هفته‌ها، داستان پیوستن رافائل فان‌درفارت، کاپیتان هلندی تیم هامبورگ به رئال‌مادرید به پایان رسید و این بازیکن با یک قرارداد 5 ساله به رئال پیوست.

اووه زیلر، اسطوره فوتبال آلمان و هامبورگ در این باره گفت: «همه ما از این انتقال خوشحال شدیم، زیرا طولانی شدن آن، آن‌هم در آستانه شروع بوندس‌لیگا، ضربه جبران‌ناپذیری به هامبورگ وارد می‌کرد.»  اما هواداران هامبورگ به شدت نگران جای خالی رافائل فان‌درفارت هستند، حتی با وجود پیروزی 3 بر صفر تیم‌شان در بازی دوستانه مقابل یوونتوس که در غیاب این بازیساز هلندی اتفاق افتاد.

فان‌درفارت در حضور 3 ساله‌اش در هامبورگ 74 بازی در بوندس‌لیگا انجام داد که حاصل آن 29 گل زده بود و همین باعث شد تا به عنوان یکی از بهترین بازیکنان هانزی‌ها در 25 سال گذشته انتخاب شود. مسئولان باشگاه هامبورگ که بر سر رقم قرارداد فان درفارت با رئالی‌ها اختلاف‌نظر شدیدی داشتند از مصدومیت زانوی وسلی اسنایدر ملی‌پوش هلندی رئال در بازی مقابل آرسنال استفاده کردند و با یک اولتیماتوم، رئال را در تنگنا قرار دادند.

دیتمار بایرزدورفر مدیر فنی هامبورگ در این باره گفت: «رقم ابتدایی رئالی‌ها تنها 9 میلیون یورو بود که به نظر من بسیار خنده‌دار و حتی به نوعی بی‌احترامی به باشگاه هامبورگ و خود فان‌درفارت بود اما بعد از مصدومیت اسنایدر ما مبلغ 16 میلیون یورو را پیشنهاد کردیم  و به مسئولان رئال هشدار دادیم که در صورت قبول نکردن این مبلغ، انتقال فان‌درفارت را به کلی فراموش کنند. همین باعث شد که آنها بلافاصله شرایط ما را بپذیرند.»

از 16 میلیون یورو،‌ مبلغ 2/2 میلیون آن به طور مستقیم به حساب باشگاه سابق فان‌درفارت، آژاکس آمستردام واریز شد و مابقی آن به باشگاه هامبورگ رسید. مدیران هامبورگ با اینکه بهترین بازیکن خود را از دست دادند اما به خاطر مبلغ قرارداد خوشحال به نظر می‌رسیدند، زیرا در صورت ماندن فان‌درفارت در هامبورگ او سال آینده بازیکن آزاد شناخته می‌شد.

فان‌درفارت در رئال، سالیانه بین 3 تا 4 میلیون یورو درآمد خواهدداشت و این در حالی است که حقوق سالیانه او در هامبورگ 5/2 میلیون یورو بود. برند هوفمن رئیس هیأت‌مدیره باشگاه هامبورگ گفت: «ها.اس.فاو و رافائل، سه سال رویایی را در کنار یکدیگر سپری کردند، او کاپیتان با ارزشی برای تیم بود و توانست طی این مدت خودش را به عنوان یک بازیکن بزرگ اروپایی معرفی کند. من از طرف کلیه کارکنان باشگاه هامبورگ برای رافائل در ادامه راهش آرزوی موفقیت می‌کنم.»

یوریس ماتیسن هم‌تیمی فان‌درفارت در هامبورگ و تیم ملی هلند در مورد پیوستن هموطنش به رئال می‌گوید: «رافائل بهترین دوست من است و من با او لحظات بسیار شیرینی در زندگی داشته‌ام، از اینکه دیگر در هامبورگ در کنار هم نیستیم، ناراحت هستم اما از اینکه به یکی از بزرگترین و معروف‌ترین باشگاه‌های جهان پیوسته بسیار خوشحالم و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.»

فان‌درفارت بلافاصله بعد از قطعی شدن پیوستنش به رئال مادرید روز گذشته برای آخرین بار به باشگاه هامبورگ رفت تا از هواداران و هم‌تیمی‌هایش خداحافظی کند. خبرنگار روزنامه «مورگن پست» چاپ هامبورگ برای آخرین بار توانست با هافبک هلندی در پارکینگ ورزشگاه نوردبانک‌آره‌نا گفت‌وگویی انجام دهد. فان‌درفارت در جواب این سئوال که بالاخره به آرزویش رسید یا نه، گفت: «از آنجایی که مادر من اسپانیایی است، همیشه یک حس خاصی نسبت به این کشور داشتم و خوشحالم که آرزوی چندین ساله‌ام تحقق یافت.»فان‌درفارت در ادامه درباره ترک هامبورگ گفت: «هر وقت فکرجدایی از این شهر را می‌کنم، سردرد می‌گیرم.

بیشترین ناراحتی من به این خاطر است که طی این 3 سال نتوانستم با هامبورگ به هیچ افتخاری دست پیدا کنم و امیدوارم در رئال این طلسم شکسته شود.»مارتین یول، سرمربی هلندی هامبورگ هم گفت: «خیلی ناراحت شدم،‌ زیرا یکی از بهترین بازیکنان تیم را از دست دادم، به هرحال باید بدون او هم قدرتمان را حفظ کنیم. همان کاری که در دو بازی دوستانه گذشته انجام دادیم. از طرفی برای تمرکز بازیکنانم روی بوندس‌لیگا، خوب شد که پرونده فان‌درفارت برای همیشه بسته شد.»