تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱

همشهری آنلاین: چهار انگلیسی امروز (چهارشنبه 16 مرداد) پس از اقدام به اعتراض در برابر منطقه برگزاری بازی‌های المپیک در پکن بازداشت شدند.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، بنا به اعلام منابع رسمی چین دو مرد صبح امروز حدود 40 متر از تیرهای برق در نزدیکی استادیوم ملی بالا رفتند. آنها اندکی مانده به ساعت شش صبح (به وقت محلی) دو پرچم بزرگ را با درخواست برای آزادی تبت به اهتزاز در آوردند. پلیس 12 دقیقه بعد این دو نفر و یک مرد و زن دیگر را بازداشت کرد.

بر اساس گزارشی که شبکه خبری ABCNews آمریکا منتشر کرد بر روی یکی از این پرچم‌ها نوشته شده بود: «تبت آزاد می‌شود» و بر روی دیگر درج شده بود: «یک جهان یک رویا آزادی تبت.»

این دو مرد اعلام کردند عضو گروه «دانشجویان هوادار آزادی تبت» هستند. آنها ظاهرا پیش از اقدام خود این تلویزیون را در جریان گذاشته بودند. یکی از آنها که خود را یان از ادینبورگ معرفی کرد با تلفن همراهش به خبرنگار این شبکه از بالای تیر برق تماس گرفت. او به این شبکه آمریکایی گفت امیدوار است این اقدام موجب «ایجاد تغییری واقعی» شود.

برچیدن پرچم‌ها
پلیس چین در نهایت خودروهای آتش‌نشانی را فراخواند تا با استفاده از پله‌های دراز آنها پرچم‌ها را پایین بکشد. این فعالان انتظار بازداشت خود را داشتند. یان به خبرنگار آمریکایی گفت آنها احتمالا به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

دو روز پیش در پکن اقدامات اعتراضی رخ داد به ویژه برخی چینی‌ها با استفاده از حضور رسانه‌های خارجی به از دست دادن خانه‌های‌شان به خاطر المپیک اعتراض کردند.