تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در کوتاه مدت به یکی از موفق ترین مناطق آزاد کشور مبدل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین ، منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس بزرگترین منطقه آزاد شمالغرب کشور محسوب می شود که   در نقطه صفر مرزی در چهار محدوده جدا از هم و در مجاورت کشورهای آذربایجان ،ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار گرفته است . این منطقه در شهرهای جداگانه جلفا، کلیبر، اصلاندوز و خدآفرین تشکیل شده ولی محدوده اصلی آن در شهر جلفا قرار گرفته  است و جمعیتی حدود 250 هزار نفری رادر خود جای داده است

تعداد زیادی از شهروندان تبریزی هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این منطقه ارتباط کاری و مالی  دارند که با احتساب  جمعیت تبریزو شهرهایی مانند اهر و هادیشهر که با این منطقه مراودات اقتصادی نزدیک دارند،  شهروندانی که زندگی اقتصادیشان با این منطقه گره خورده بالای دو میلیون نفر خواهد بود.
منطقه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در یک دهه اخیر رشد فزاینده ای در دو بخش تجاری و صنعتی داشته است و این منطقه بعد از کیش توانست بیشترین توسعه را شامل حال خود کند.
این منطقه که 51 هزار هکتار مساحت دارد زمینه اشتغال 17 هزار نفر را فراهم کرده و با راه اندازی فازهای جدید گلخانه ای به قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور مبدل شده است.
در حال حاضر برخی محصولات گلخانه ای این منطقه تا 6 ماه توسط کشورهای خارجی  پیش خرید شده است.
۶۰۰ میلیارد تومان طی سال‌های اخیر در پروژه های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل و جاده ای این منطقه سرمایه گذاری شده و با اتمام فرودگاه این منطقه جهش دیگری در منطقه آزاد ارس قابل پیش بینی است.