تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷

همدان- خبرنگارهمشهری: در پی ریزش قسمتی از طرح نیمه تمام سالن ورزشی 6 هزار نفری انقلاب در همدان 11 کارگر کشته و مجروح شدند.

عملیات ساخت این طرح  سال 85 و پس از سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان همدان آغاز شده بود. بنابراین گزارش، ساعت 9 و 57 دقیقه جمعه گذشته زمانی که تعدادی از کارگران مشغول ساخت طرح نیمه‌تمام سالن ورزشی انقلاب در شمال همدان بودند، ناگهان ستون بتنی سردر این سالن فرو ریخت و 11 کارگر زیر آوار مدفون شدند.

به‌دنبال این حادثه، ماجرا به اورژانس و آتش‌نشانی گزارش شد و با حضور گروه‌های امدادی در محل، عملیات نجات کارگران مدفون شده زیر خروارها بتن آغاز شد.

امدادگران پس از 4 ساعت تلاش بی‌وقفه موفق شدند 9 نفر از کارگران را زنده از زیر آوار خارج و برای درمان به بیمارستان‌های بعثت و آتیه منتقل کنند. این در حالی بود که 2 نفر از کارگران بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بودند و امدادگران توانستند اجساد آنها را از زیر آوار خارج کنند.

در جست‌وجوی علت حادثه

رئیس کارگاه ساخت سالن ورزشی انقلاب، در تشریح این حادثه به خبرنگاران گفت: حادثه زمانی رخ داد که تعدادی از کارگران در حال بتن‌ریزی روی ستون سردر سالن ورزشی بودند. در همین هنگام ستون بتنی به‌دلیل تحمل نکردن بار، فرو ریخت و 11‌کارگر زیر بیش از 70 تن بتن مدفون شدند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که برخی از کارشناسان حاضر در صحنه در گفت‌وگو با خبرنگاران، مصالح نامرغوب را علت تحمل نکردن بار توسط ستون بتنی و ریزش آن اعلام کرده‌اند.

با مقصران برخورد می‌شود

به‌دنبال حادثه ریزش بخشی از سالن ورزشی انقلاب، فرماندار همدان که به همراه معاون عمرانی استاندار و معاون برنامه‌ریزی فرماندار در حال بازدید از محل حادثه بود، گفت: بررسی‌ها برای مشخص شدن علت اصلی این حادثه آغاز شده و اگر ثابت شود که در این میان کوتاهی صورت گرفته است، طبق مقررات، مقصران شناسایی و با آنها برخورد خواهد شد.

مثل یک کابوس

یکی از کارگرانی که در این حادثه از ناحیه کتف و پا مجروح شده بود، در تشریح حادثه به همشهری گفت: مشغول بتن‌ریزی روی ستون اصلی ورزشگاه بودیم و حدود 95 درصد کار انجام شده بود که ناگهان احساس کردم ستون در حال ریزش است.

به سرعت خودم را به طنابی که از جرثقیل آویزان بود رساندم و پس از گرفتن طناب بود که ناگهان ستون فروریخت.

همه همکارانم که در حال بتن‌ریزی روی این ستون بودند سقوط کردند و زیر خروارها بتن مدفون شدند، اما من که از طناب آویزان شده بودم، در حالی که به شدت مجروح شده بودم در ارتفاع 16 متری معلق ماندم تا اینکه امدادگران مرا نجات دادند.

او با بیان اینکه از فروردین ماه امسال در این سالن ورزشی مشغول به کار شده، ادامه داد: همه چیز مثل یک کابوس بود. هنوز هم با یادآوری آن لحظات دست و پایم می‌لرزد اما خوشبختانه بیشتر ما از این حادثه جان سالم به در بردیم.

این گزارش حاکی است، سالن 6 هزار نفری انقلاب همدان از طرح‌هایی بود که ساخت آن سال85 به‌دنبال سفر رئیس‌جمهوری به این استان به تصویب رسیده بود.