تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

اتحادیه شهرهای بین‌المللی صلح نام ساری را به عنوان دومین شهر ایرانی و سیصد و دوازدهمین شهر عضو اتحادیه شهرهای جهانی صلح ثبت کرد.

همشهری آنلاین - اشکان جهان‌آرای: سایت اتحادیه بین‌المللی شهرهای جهانی صلح اخیراً نام ساری را به عنوان سیصد و دوازدهمین شهر عضو این اتحادیه در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی این سایت قرار داده است. اتحادیه شهرهای بین‌المللی صلح یک انجمن جهانی است که با شعار «صلح یک امید نیست، یک حق است» تلاش می‌کند صلح را به عنوان یک ارزش اجتماعی برای افزایش کیفیت زندگی برای همه افراد جامعه تعریف کند.

اسفند پارسال تهران به عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت انجمن شهرهای جهانی صلح پیوست و اخیراً نیز با پیگیری دفتر این انجمن در ایران، ساری به عنوان دومین شهر ایرانی به جمع شهرهای جهانی صلح پیوست. در خبر منتشر شده روی سایت اتحادیه شهرهای بین‌المللی صلح درباره عضویت ساری از پارک ملل ساری به عنوان یکی از نمادهای صلح با ملت‌ها یاد شده و آمده است: «در مارس ۲۰۲۱، ما از تهران به عنوان اولین شهر بین‌المللی صلح در ایران استقبال کردیم. از آن زمان، جنبش فزاینده‌ای در تمام استان‌های ایران برای ایجاد شهرها به عنوان شهرهای صلح وجود دارد. ساری در استان مازندران یکی از شهرهایی است که به عنوان شهرهای بین‌المللی صلح سازمان می‌یابد. آغاز جنبش شهرهای بین‌المللی صلح در ایران ادامه برنامه‌های مبتنی بر صلح است که این سازمان در ایران و سایر نقاط جهان انجام می‌دهد.»

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ -پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو- نیز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به عضویت ساری در این اتحادیه از آن به عنوان یک فرصت جهانی برای معرفی توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی ساری و مازندران یاد می‌کند و می‌گوید: در آستانه میزبانی مازندران از گردشگران خارجی عضو کشورهای اکو طی سال ۲۰۲۲ باید تلاش کنیم که از چنین فرصت‌های مهم جهانی که بر مدار فرهنگ و اقدامات صلح‌جویانه هستند بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.

دکتر علی ماهفروزی می‌افزاید: صلح یک مفهوم جهانی است و مردم کشور ما به عنوان یکی از صلح‌خواه‌ترین جوامع دنیا با اتکا به فرهنگ غنی خود می‌توانند به واسطه روابطی که بر این اساس بین شهرهای مختلف جهان ایجاد می‌شود ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را معرفی کنند.

اتحادیه شهرهای جهانی صلح برای افزایش ایمنی، رفاه و کیفیت زندگی همه شهروندان به طوری که همه آنها طعم واقعی آرامش را در زندگی خود احساس کنند تلاش می‌کند. توانمندسازی زیرساخت‌های گردشگری به عنوان رسانه اصلی برای ارتقاء صلح و اجرای تورهای آرامش برای گردشگران داخلی و خارجی، تدوین همه اسناد آداب و رسوم صلح‌مدار با هدف ارائه به همه بازدیدکنندگان و گردشگران و راه‌اندازی مرکز فرهنگی صلح در شهر از جمله اهداف این اتحادیه است. شهرهای بین المللی صلح سازمانی کاملاً داوطلبانه، نوع‌دوست و در عین حال عملی است که به تسهیل تأسیس شهرهای صلح در سراسر جهان اختصاص دارد.

این انجمن از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۹ صدها شهر صلح را در شهرهای بزرگ و کوچک، شهرها، روستاها و محله‌ها ساماندهی و ثبت کرده تا اقدامات عملی و تأثیرگذاری را برای افزایش ایمنی، رفاه و کیفیت زندگی برای همه افراد جامعه انجام شود.