با گذشت یک سال از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس ایالتی، هنوز قانون مشخصی در حمایت از برابری حقوق مدنی رنگین پوستان تصویب نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، اهالی شهر مینیاپولیس در سالگرد کشته شدن جورج فلوید در مقابل یادبود او تجمع می‌کنند. قتل فلوید در ۲۵ مه سال گذشته باعث اعتراضات گسترده‌ای شد که خواستار پایان دادن به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان است.

مردم در مینیاپولیس، مینه سوتا، در اولین سالگرد کشته شدن جورج فلوید تجمع کردند. افسر سابق پلیس این شهر، درک شووین، ماه گذشته به قتل محکوم شد. او بیش از ۹ دقیقه در حین دستگیری، زانوی خود را روی گردن فلوید نگه داشته بود. فیلم این حادثه که توسط دختری نوجوان گرفته شده بود، به صدور رای کمک کرد.

بنیاد یادبود جورج فلوید، گروهی که توسط خواهر فلوید، بریجیت، تاسیس شده هدف این رویداد را «نشان دادن خواست عمومی برای پاسخگویی و اصلاحات» عنوان کرد و گفت حق برابری عدالت نباید مشروط یا بر اساس رنگ پوست فرد باشد.

چندین تجمع و رویداد دیگر نیز به مناسبت سالگرد فلوید در سراسر ایالات متحده برگزار می‌شود. بایدن نیز میزبان خانواده‌ جورج فلوید خواهد بود. دولت وی از کنگره خواسته بود قانون اصلاحات پلیس را قبل از سالگرد کشته شدن فلوید تصویب کند اما با توقف این تلاش‌ها، قانونگذاران آمریکایی احتمالاً مهلت سه شنبه را از دست می‌دهند.

کوری بوکر سناتور دموکرات که در مذاکرات دو جانبه در مورد این لایحه نقش دارد گفت که در حالی که «پیشرفت معنا داری» حاصل شده، هنوز هیچ توافقی رخ نداده است. این قانون با عنوان «قانون عدالت جورج فلوید در اقدام پلیس» شناخته می‌شود.

این در حالیست که بر اساس اعلام فعالان عدالت نژادی، خشونت پلیس علیه سیاه پوستان از زمان قتل فلوید همچنان ادامه داشته است؛ به تازگی تصاویری از پلیس ایالت لوئیزیانای آمریکا منتشر شد که نشان می‌دهد دستگیری خشونت آمیز یک مرد سیاه پوست در ماه مه سال ۲۰۱۹ منجر به درگذشت او در بیمارستان شده است.

بریجت گفت: «ما واقعاً فکر می‌کردیم که مرگ برادرم آخرین پرونده خشونت پلیس است. اما همانطور که همه ما می‌بینیم، این اتفاق بارها و بارها و بارها توسط پلیس رخ می‌دهد.» وی افزود: «این افسران پلیس باید در مورد اقدامات خود پاسخگو باشند و بدانند که وقتی قانون را نقض می‌کنند ، وقتی عزیزی را از کسی می‌گیرند، باید مجددا در مورد آن فکر کنند.»

ای‌بی‌سی نیوز نیز نوشت: برادر فلوید، ترنس نیز در بروکلین در مراسمی به مناسبت نخستین سالگرد مرگ برادرش صحبت کرد و به تجمع‌کنندگان گفت: «بیدار بمانید. اینکه چشمان خود را باز کنید و خمیازه بکشید و فکر کنید که دیگر تمام شده است درست نیست.»

منبع: همشهری آنلاین