تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

با شرایط خشکسالی و جمعیت دامی بالا در آذربایجان غربی، قاچاق علوفه به خارج از استان به معضلی جدی برای صنعت دامداری این منطقه مبدل شده است.

سید مرتضی احمدپور – همشهری آنلاین:

آذربایجان غربی با وجود اینکه 6 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود اما بیش از 8 درصد محصولات دامی و لبنی کشور در این استان تولید می شود.سالانه نزدیک به 400 هزارتن شیر دراین استان تولید می شود و بیش از 11 میلیون دام سبک و سنگین در این استان وجود دارد. این جمعیت دامی بزرگ نیاز علوفه ای و تغذیه ای قابل توجهی دارند که عمده علوفه از خود استان و مراتع آن به  دست می­آید.

اما امسال با کاهش بارندگی و پدیده خشکسالی افراد سودجو اقدام به خروج و قاچاق علوفه از این استان به استانهای دیگر و فروش با قیمت بالاتر می­کنند.

به صرفه نبودن نگهداری دام و فروش علوفه

محمد جواد باقرزاده ، دامدار اشنویه ای با بیان اینکه کاهش علوفه موجب کاهش قیمت دام هم شده اظهار می­‌کند: نگهداری دام با علوفه بسته ای 30 هزار تومان به صرفه نیست و بسیاری از دامداران اقدام به فروش دام های زنده خود می کنند که اغلب شامل دام های سبک می­شود.

وی ادامه می­‌دهد: فروش دام زنده به خارج از کشور که اغلب  به صورت قاچاق از راه های کوهستانی صورت می گرفت هم محدود شده و از طرف دیگر ممنوعیت چرا در برخی مراتع که با هدف اصلاح خاک صورت می گیرد، دامداران را بیش از گذشته تحت فشار گذاشته و آنان برای تامین مخارج زندگی عادی خود به دام سودجویان و دلالان علوفه افتاده اند.

ممنوعیت فروش علوفه به خارج از استان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان در همین زمینه می­‌گوید: حضور واسطه ها وافراد سودجو و خرید کاه و کلش خارج از عرف و انتقال آن به خارج از استان هشدار جدی برای مدیریت علوفه مصرفی استان در ماه های آینده است.

پرویز بستانچی  ادامه می­‌دهد: برای  حمایت از دامداران داخل استان از فروش کاه و کلش به واسطه ها و قاچاق آن به خارج از استان جلوگیری میشود و باتوجه به شرایط خشکسالی پیش آمده و کمبود احتمالی علوفه برای دامداران و عشایر استان، این سازمان با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی تا اطلاع ثانوی خروج هرنوع علوفه دامی به خارج از استان ممنوع اعلام شده اما جابجایی داخل استان مانعی ندارد.

وی تصریح  می‌­کند: تمام خودروهایی که علوفه قاچاق حمل می کنند توقیف و بار مربوطه به انبار جهاد کشاورزی انتقال داده می شود و در زمان مقتضی بر اساس دستورالعمل‌ها به دامداران بر اساس نرخ مصوب جهت استفاده تحویل داده می شود.