معاون رئیس جمهور در امور زنان با ارائه آماری از وضعیت انتصاب زنان در امور مدیریتی در دولت روحانی گفت: هیچ بهانه‌ای برای رئیس جهمور بعدی برای استفاده نکردن از وزیر زن وجود ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان) در کلاب هاوس همشهری با عنوان سهم زنان از کشورداری برگزار شد، گفت: در ابتدای دولت حدود ۵ درصد مدیر زن داشتیم و الان در پایان دولت حدود ۲۵ درصد مدیر زن داریم.

او با ارائه‌ای آماری در این زمینه گفت: در حال حاضر ۹۶ معاون وزیر و هم‌تراز معاون وزیر داریم که در اوایل دولت در این رتبه بیشتر از سه یا چهار بیشتر زن نبود. ۱۶ معاون استاندار داریم که قبلا در این پست کسی را نداشتیم. این‌ها زنان شایسته‌ای هستند که در پایان دولت روحانی، چهره دولت را کمی در مقایسه با قبل زنانه کرده است. بنابراین هیچ بهانه‌ای برای رئیس جهمور بعدی برای انتصاب مدیر زن وجود ندارد.

ابتکار درباره اینکه چرا دولت روحانی نتوانست از وزیر زن استفاده کند گفت: آقای روحانی در این زمینه معذوریت دارند که اعلام کنند چرا نتوانستند وزیر زن بگذارند اما ایشان در سطوح دیگر از زنان استفاده کردند و یک اتفاق ویژه افتاد. او گفت: ما زنان توانمندی داریم که در سمت معاون وزیر بسیار موفق عمل کردند و امیدوارم دولت بعدی در این زمینه دور برگردان نزند.

ابتکار در بخشی از اظهارات خود اضافه کرد: زنانی که مسئولیت می‌پذیرند، از طرف یک جریان سیاسی مورد هجمه و تهدید قرار می‌گیرند.

روایتی از تصمیم رئیس دولت اصلاحات برای انتصاب وزیر زن                                        

زهرا شجاعی، نامزد انتخابت ریاست جمهوری، هم در این نشست درباره موانع رفع انتصاب وزیر زن هم گفت: یکی از موانع مجلس است. در این مورد ریسک پذیری زنان کم است و آقایان هم احتیاط می‌کنند که اگر گزینه زن برای وزارت معرفی کنند ممکن است در مجلس رای نیاورد و اعتبار زنان زیر سوال برود. او گفت: مانع دیگر برداشتی است در ذهن برخی علما- نه همه علما و فقط برخی از آن ها- وجود دارد و آن این است که به لحاظ فقهی وزارت را از جنس عمارت و حکومت می‌دانند و معتقدند شرعا وزارت زنان جایز نیست همچنان که قضاوت زنان جایز نیست. در حالی که چنین چیزی در قرآن هم نیست و حتی در قرآن کریم،  ملکه بودن زن هم مورد اشاره قرار گرفته است. 

شجاعی گفت: در دوران دولت اصلاحات، رئیس دولت قصد انتصاب یک وزیر زن را داشتند و روایت این را هم آقای ابطحی- رئیس دفتر خاتمی- در یک پست قبلا مطرح کرده‌اند.  شجاعی افزود: آقای خاتمی تصمیم داشتند که وزیر زن منتصب کنند ولی زمزمه‌اشکه مطرح شد به ایشان پیام داده شد که اگر این کار انجام شود ما اعلام می‌کنیم حکومت اسلامی نیست و مردم مالیات نخواهند داد. 

وی افزود: با این حال با توجه به افزایش تعداد زنان در مناصب دولتی در دولت آقای روحانی و با توجه به تعاریفی که از رجال انجام شده ان‌شالله دولت آینده از وزیر زن استفاده خواهد کرد. 

زهرا شجاعی درباره تایید صلاحیت خود هم گفت: خبر نهایی را ندارم، امروز در وزارت کشور بودیم که ابتدای جلسه تماسی با معاون سیاسی وزارت کشور گرفته شد و اعلام کردند که کار بررسی صلاحیت‌ها تمام شده و نتایج صبح فردا به وزارت کشور ارسال می‌شود و و وزارت کشور هم به اطلاع عموم خواهد رساند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر واقع بینانه بخواهم نظر بدهم معتقدم تایید صلاحیتی وجود ندارد.