نفیسه مجیدی‌زاده: برچسب کرونا روی همه‌ی بخش‌های زندگی‌مان خورده است؛ حتی روی کلاس‌ها، امتحان‌ها و تفریح‌هایمان. چه‌کسی مثل ما هم‌کلاسی آنلاینی داشته که حتی یک‌بار هم او را از نزدیک ندیده؟

چه‌کسی مثل ما امتحان داده؟ خودمانیم، فکر نمی‌کنم که دیگر کسی برای امتحان‌ها شب‌بیداری بکشد، البته به‌جز دانش‌آموزان پایه‌ی نهم و دوازدهم که حضوری امتحان می‌دهند!
«محسن حاجی‌میرزایی»، وزیر آموزش و پرورش، دلیل حضوری‌بودن امتحان‌های این دو پایه را چنین عنوان کرده است: «پایه‌ی نهم تحصیلی، به‌عنوان پایان دوره‌ی متوسطه‌ی اول و ورود دانش‌آموز به رشته‌ی تحصیلی تخصصی‌تر، نقش مهمی در آینده‌ی آن‌ها خواهد داشت و نمره‌ی کسب‌شده در آزمون‌های پایانی سال نهم دانش‌آموزان، می‌تواند مسیر زندگی آینده‌ی آنان را تعیین کند. آزمون پایه‌ی دوازدهم نیز باید آزمونی برابر و یکسان باشد تا در آن، صلاحیت همه‌ی دانش‌آموزان به‌درستی سنجیده شود. نتایج آزمون پایه‌ی دوازدهم، ۳۰ درصد در تعیین نتایج کنکور، نقش دارد و بنابراین باید این آزمون هم با دقت بیش‌تری برگزار شود.»
اگر به همین منوال پیش برود و کرونا بماند، همه‌ی ما بالأخره به بلای نهم و دوازدهم گرفتار می‌شویم! اول به حضوری‌بودن امتحان‌ها اعتراض می‌کنیم، هشتگ راه می‌اندازیم و تهدید می‌کنیم و در نهایت دلشوره‌ها و شب‌بیداری‌ها را در کیفمان می‌گذاریم و مثل بچه‌ی آدم به یکی از هفت‌هزار حوزه‌ی امتحانی می‌رویم. بعد که امتحان تمام شد و از مدرسه بیرون آمدیم، مثل بسیاری از نهمی‌ها و دوازدهمی‌های امسال، در خیابان دور هم جمع می‌شویم. حالا که قرار است مرارت آموزش آنلاین و امتحان حضوری را بکشیم، حداقل کمی به خودمان برسیم. در خیابان ماسک‌ها را برمی‌داریم تا هم‌دیگر را ببینیم، شاید یک فست‌فود هم بخوریم؛ بالأخره نیاز داریم به خودمان روحیه بدهیم و...
خلاصه آن‌قدر رعایت نمی‌کنیم تا «حسینعلی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای بنویسد و درباره‌ی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحان‌های حضوری هشدار بدهد:
  «درباره‌ی برگزاری حضوری امتحانات در برخی از پایه‌های آموزشی و یادآوری این‌که مسئولیت حفظ سلامتی دانش‌آموزان در این مورد مستقیماً به عهده‌ی جناب‌عالی است، به اطلاع می‌رساند بر اساس اخبار واصله و تماس‌های مکرر والدین دانش‌آموزان با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، در اولین روز برگزاری امتحانات در برخی از مناطق پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است.»
او خواسته با نظارت و بازرسی دقیق از رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان اطمینان لازم حاصل شود.
و تا کرونا هست این داستان‌ها ادامه دارد!