ترجمه - زهرا صابری: به‌دنبال تشدید اختلافات چندساله پیرامون احداث پل قصر جنگلی در شهر درسدن آلمان، سازمان یونسکو بار دیگر خواستار توقف عملیات احداث این پل شد.

طبق هشدار یونسکو ادامه عملیات ساخت و ساز پل «قصر جنگلی» بر فراز رودخانه «البه» منجر به سلب عنوان میراث جهانی شهر درسدن در سال آینده خواهد شد.

احداث پل قصر جنگلی بر فراز رود البه در آلمان از سال 2005 تا کنون به یکی از بزرگترین مناقشات میان طرفداران و مخالفان احداث این گذرگاه تبدیل شده است. شهر درسدن آلمان از سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در گزارش قبلی که در همین صفحه به چاپ رسید فعالیت و حتی درگیری فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی با مسئولان شهری این منطقه مرور شده بود.

با تصمیم شهروندان این شهر برای احداث گذرگاه قصر جنگلی در سال 2005، 20 کیلومتر از اراضی اطراف رودخانه البه در لیست قرمز و در شمار مناطق در معرض تهدید قرار گرفت. شدت درگیری‌ها با هشدار یونسکو در سال 2007 مبنی بر «حذف عنوان میراث جهانی از شهر درسدن در تیر ماه امسال»، به اوج خود رسید. این در حالی است که بنابر گزارش کنفرانس میراث جهانی سازمان ملل متحد که به تازگی در شهر کبک کانادا برگزار گردید شهر درسدن آلمان برای حفظ موقعیت جهانی خود در یونسکو فرصتی دوباره یافته است. طبق این گزارش، «در صورت ادامه عملیات احداث پل قصر جنگلی بر فراز رود البه و نیز عدم‌جبران خسارت‌های به بار آمده در این مدت، شهر درسدن آلمان در سال 2009 فاقد عنوان میراث جهانی خواهد شد.»

بر این اساس سازمان یونسکو در حالی خواستار توقف عملیات احداث این پل شده است که به‌دلیل آغاز مراحل ساخت و ساز، نام این محوطه همچنان در شمار مناطق در معرض تهدید باقی خواهد ماند. از سوی دیگر کارشناسان شانس دوباره شهر درسدن در حفظ موقعیت جهانی خود را راهی مؤثر برای کمک به حل مناقشات چند ساله این شهر می‌دانند. همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد یکی از راهکار‌های پیشنهادی برای حل اختلافات پیرامون احداث پل قصر جنگلی، پیشنهاد احداث تونل در زیر رودخانه البه به جای پل است که از سوی سازمان یونسکو نیز مورد موافقت قرار گرفته است. این درحالیست که هم اکنون بزرگترین مانع احداث تونل پیشنهادی، تصمیم شهروندی سال 2005 مردم درسدن مبنی بر احداث گذرگاه قصر جنگلی با اکثریت 68 درصد است که به‌دلیل تغییر شکل محوطه فرهنگی رودخانه البه با مخالفت‌های یونسکو روبه‌رو شده است.

درصورت احداث پل قصر جنگلی، شهر درسدن آلمان دومین محوطه در سراسر جهان است که از فهرست میراث جهانی حذف می‌شود. عنوان میراث جهانی نخستین بار در سال 2007 از یک منطقه حفاظت شده طبیعی در عمان حذف شد. علت این امر کاهش 90 درصدی اراضی این منطقه طبیعی است که با هدف حمایت از طرح‌های نفت و گاز انجام گرفته است.

 گفتنی است این منطقه حفاظت شده زیستگاه گونه‌های نادری از جانوران در معرض تهدید است. طبق اظهارات سخنگوی شهر درسدن، یونسکو خواستار بازگرداندن بخش‌های تغییر شکل یافته این محوطه به‌ویژه در یک نقطه حساس در فاصله شهر تاریخی درسدن به همان شکل نخستین است. از مجموع 851 محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی 32 مورد به کشور آلمان تعلق دارد که درصورت احداث پل و سلب عنوان میراث جهانی از درسدن این تعداد به 31مورد کاهش خواهد یافت.

www.welt.de

برچسب‌ها