همشهری- نیما شایان: جامعه ۱۶ هزار نفری معلمان خریدخدماتی کشور که از سال ۱۳۹۳ تاکنون در مدارس نقاط دوردست و محروم کشور به انجام وظایف معلمی اشتغال دارند، پس از گذشت حدود ۸ سال خدمت، با نسخه جدید آموزشوپرورش مبنی بر شرکت اجباری آنها در آزمون معروف به ماده ۲۸ ویژه احراز صلاحیت معلمان روبهرو شدهاند، این در حالی است که آنها در عین این که در طرح مطالبات صنفیشان به بیمههای ناقص و حقوقهای اندک اشاره میکنند، میگویند اگر صلاحیتمان برای تدریس و معلمی احراز نشده بود، پس چرا ۸ سال است که آموزش فرزندان ملت را به دستمان سپردهاند و حالا تازه میخواهند صلاحیتمان را مورد سنجش قرار دهند. معلمان خریدخدماتی حالا چند روزی است که جلوی مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده و خواهان تعیین تکلیف وضعیتشان هستند.
زهرا. ف یکی از معلمان خریدخدماتی که در استان خراسانرضوی شاغل است و در تجمعات این چند روزه حضور داشته به همشهری گفت: «معلمان خریدخدماتی که از سال ۸۸ تا ۹۱ شروع بهکار کرده بودند را بدون هیچ تبصره و مادهای تعیینتکلیف کردند. آنها در حال گذراندن دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان هستند و رسمی میشوند. اما مشکلات عدیده بیمه و دستمزد معلمین خریدخدمات که بعد از سال ۹۳ در شهرهای عشایری و راههای دور بهکار گرفته شدهاند، همچنان باقی است».
اجبار برای شرکت در آزمون استخدامی
پرداخت ناقص حق بیمه از سوی مؤسس یا همان پیمانکار و همچنین پرداخت هر چندماه یکبار حقوقهای معلمان خریدخدماتی آن هم بهصورت علیالحساب، انتقاد دیگری است که این معلم در کنار تعیینتکلیفنشدن جامعه ۱۶ هزار نفری همکاران خود مورد اشاره قرار داد و گفت: «دریافتی ما یکچهارم تا یکپنجم حقوق معلمان رسمی است و بیمهمان را هم برخلاف شیوهنامه، کامل پرداخت نمیکنند. بهعنوان مثال، مؤسس اصلا برای تعطیلات رسمی و تعطیلات نوروز برایمان بیمه رد نمیکند. نکته جالب اینجاست که مؤسس در یکی از شهرها درحالیکه حقوق معلمان را پرداخت نکرده، گفته است که اگر میخواهید بیمهتان بهموقع رد شود، حق بیمه را خودتان پرداخت کنید».
این معلم خریدخدماتی از حقوق ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومانی برای امثال خود صحبت میکند و میگوید: «زمانی که وقت پرداخت همان حقوق هر چندماه یکبارمان هم میرسد، ساز ضرورت شرکت خریدخدماتیها در آزمون ماده ۲۸ را کوک میکنند. این در حالی است که ما با هزاران ساعت تدریس و ۷ سال سابقه، امتحان خود را پس دادهایم و اکثر معلمان خریدخدماتی که دوشادوش معلمان رسمی کار میکنند، بهعنوان نفرات اول اقدامپژوهی و درسپژوهی در مدارس شناخته میشوند».
معلم خریدخدماتی دیگری که در قزوین کار میکند به همشهری گفت: «درددل معلمان خریدخدمات خیلی زیاد است. هر ۹ ماه تا یکسال یکبار به اندازه یکچهارم همکاران رسمی خود حقوق دریافت میکنیم، این در حالی است که ۸سال است پابهپای معلمان رسمی در مدارس دولتی کار میکنیم. به ما خریدخدماتیها عیدی هم ندادند. در سال ۱۴۰۰ هم بیمهمان را از ۱۴ فروردین ماه رد کردهاند ولی طبق شیوهنامه باید ۵،۸ ماه حق بیمه کامل برایمان واریز شود. متأسفانه مؤسس، حق بیمه تعطیلات رسمی را از خود معلم میگیرد».
آموزشوپرورش اجازه بهکارگیری نیروی بدون استخدام را ندارد
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح کمیسیون آموزش مجلس برای نحوه استخدام معلمان و جایگاه معلمان خریدخدماتی در این طرح، به همشهری گفت: «در این طرح گفته شده است که پس از تصویب طرح، آموزشوپرورش اجازه بهکارگیری نیروی بدون استخدام را ندارد. اگر آموزشوپرورش نیرو نیاز دارد، خب استخدام کند و دیگر کسی را با حقوقهای کم و به امید استخدام وارد نکند. همچنین آموزشوپرورش مکلف شده است که براساس نرخ رشد جمعیت و نرخ بازنشستگی معلمان، طرح جامعی برای تامین معلم موردنیاز خود داشته باشد و در تعامل با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، کدهای استخدامی مورد نیازشان را دریافت کنند تا دیگر نیازی نباشد که معلم پارهوقت با حقوق اندک بهکار گیرد. در طرح کمیسیون آموزش مجلس آمده است که دانشگاههای فرهنگیان و تربیتدبیر شهیدرجایی تنها مرجع تامین معلم موردنیاز کشور باشند».
امتیازات برای خریدخدماتیها در آزمون استخدامی
روحاللهمتفکرآزاد با تأکید بر برگزاری آزمون جامع عادلانه برای استخدام معلم در آموزشوپرورش، گفت: «امتیازاتی برای افرادی که چندین سال از عمر خود را بدون استخدام سر کلاس رفته و البته آمادگی بیشتری برای معلمی کسب کردهاند، درنظر گرفتهایم. به هر حال باید بین این افراد با کسانی که تازه فارغالتحصیل شدهاند و میخواهند معلم شوند هم فرقی وجود داشته باشد. بر این اساس، در آزمون استخدامی معلمان برای افرادی که سابقه تدریس در مدارس دولتی دارند به ازای هر سال تدریس، ضریب یکصدم اعمال میشود. کارشناسان اذعان میکنند که این ضریب آنها را در رقابت با افراد بدونسابقه، خیلی جلو میاندازد. حال اگر کارشناسان بگویند این ضریب کم است، هنوز هم قابلیت بازنگری در آن وجود دارد. سقف سنی داوطلبان شرکت در آزمون ۴۵ سال درنظر گرفته شده است و برای خریدخدماتیهای دارای سابقه تدریس این امتیاز را قائل شدهایم که به تعداد سالهای تدریسشان از سنشان کم شود».
با فشار زیر بار استخدام بدون آزمون نمیرویم
عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان به معلمان خریدخدماتی معترض اطمینان داد: «در تدوین این طرح پیشنهادهای همه اعم از مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه فرهنگیان و... را گرفتهایم. هفته گذشته کلیات این طرح در کمیسیون آموزش تصویب شده و در ادامه روی جزئیات آن کار میکنیم، بنابراین هنوز وقت اصلاح آن وجود دارد. اما با فشار هم زیربار این نمیرویم که بهعنوان نمونه معلمان خریدخدماتی به هر قیمتی و بدونآزمون و بیضابطه استخدام شوند».
به کارگیری معلمان خرید خدماتی دورباطل است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بهعنوان طراح ایده به کارگیری معلمان خریدخدماتی و معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش بهعنوان مسئول رسیدگی به مطالبات این معلمان، حاضر به پاسخگویی درباره وضعیت این معلمان به همشهری نشدند. اما دغدغههای این معلمان را از روحالله متفکرآزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که گفته میشود طراح اجرای آزمون ماده ۲۸ برای معلمان خریدخدماتی است، پیگیری کردیم. متفکرآزاد در گفتوگو با همشهری میگوید: «طرح مجلس درباره تعیین نحوه بهکارگیری معلمان فقط برای خریدخدماتیها نیست. آموزش و پرورش در طول سالیان، به اسمهای مختلف اعم از خریدخدمات، نهضتی، سربازمعلم و... خدمات این افراد را با حقوقهای اندک یکمیلیونی بهکار گرفته است و این افراد حق دارند که مطالبه جذب و تعیینتکلیف داشته باشند.
تا قبل از دوره جاری مجلس، بهخاطر اعتراضات و تجمعات این دسته از معلمان و پیامکبارانشدن نمایندگان، ۱۰ بار درباره جذب معلمان اصلاحیه دادهاند و در نتیجه این اصلاحیهها، عدهای حدود ۲۲۰ هزار نفر استخدام شدهاند. در این دوره مجلس هم داشتند یازدهمین اصلاحیه را میآوردند که اعضای کمیسیون آموزش با ارائه طرح خود جلوی آن را گرفتند». او افزود: «قبول داریم که این معلمان، افراد زحمتکشی هستند که در روستاها و مناطق محروم درس میدهند اما درصورتی که الان هم این گروه را بدون آزمون و بیضابطه و فقط براساس سابقه تدریسشان بخواهند استخدام کنند، این اتفاق که آموزشوپرورش دوباره برای جبران کسری معلم خود برود و معلم جدید خریدخدماتی بگیرد و آنها هم بعد از چند سال با اعتراض و تجمع، مدعی تعیینتکلیف و استخدام شوند، وجود دارد. بنابراین شیوههایی مانند بهکارگیری معلمان خریدخدمات در آموزشوپرورش، دور باطلی است که تمام نمیشود».